Rihmad peale!
Keira Victoria (1 a 2 k) on ligi pool aastat nautinud autosõitu Cybex Pallas 2-Fixi turvatoolis, enne seda aga Maxi-Cosi Cabriofixi 2012. aasta mudelis. Keira ema Kati H. meenutab, et neil polnud raske valikut teha. Ta tunneb peresid, kes seavad esikohale säästlikkuse ja eelistavad kasutatud turvavarustust, kuid Katil on sellise ostu puhul raudselt esikohal turvalisus. Seetõttu soetati uuena nii turvahäll kui ka turvatool.
Milliseid valikuid peaksid vanemad kaaluma, enne kui lapsele turvavarustust muretsevad?
Nõu annab Fliis Trade’i müügiesindaja Ats Piirmets.
Kas osta vastsündinule turvahäll või kohe turvatool?
Tänapäeval on võimalik jätta turvahäll ka üldse ostmata, sest uuemad turvatoolid on saadaval juba lapsele alates esimesest elupäevast.
Ats Piirmets: „See oleneb väga palju lapsevanematest ning nende igapäevategemistest. Suurim erinevus on see, et turvahälli saab autost koos lapsega välja võtta, kuid turvatooli ei saa. Vastsündinule sobiv turvatool, mida alguses peab kasutama, selg sõidu suunas, võtab üldjuhul autos rohkem ruumi. Turvahäll on mõõtudelt väiksem ning selle autosse kinnitamine käib lihtsalt. Tavaliselt kas auto turvarihmaga või spetsiaalse kinnitusalusega.
Samas võib ka turvatoolide kohta häid sõnu öelda. Oma klassis unikaalne on Cybex Sirona turvatool (0–18 kg), sest seda on võimalik 360 kraadi pöörata. Last autosse paigutades saab vanem keerata turvatooli enda poole – see teeb lapse kinnitamise mugavaks ja turvaliseks.
Ent turvalisuse seisukohast on tähtis vaid see, et alates sünnist kuni minimaalselt 13 kg peab laps autos istuma, selg sõidu suunas!“
Kas ostja saaks lisavarustuse arvelt kokku hoida?
Ats Piirmets: „Toodete kõige suurem hinnaerinevus tuleb siiski sellest, kui palju on tootja investeerinud turvatoote arendamisse ja testimisse. Ühe turvahälli ideest valmistooteni võib mõnikord kuluda kuni viis aastat, mille käigus pidevalt testitakse ja täiustatakse turvaelemente, materjale ning ka kasutamismugavust.
Teised suuremad hinnamõjutajad on materjalid, millest tool valmistatakse. Toorainete hinnad maailmaturul tõusevad ning tippkaubamärgid võtavad igal aastal oma tootevalikusse uusi materjale ja ka ajaga kaasas käivaid disainielemente. Samuti peab järgima Euroopas tunnustatud turvateste ning tarbijateste.
Siiski tuleb mugavuse ja hinna juures silmas pidada, et eelkõige ostame turvatoodet, mis kaitseb last viga saamise eest. Kuna Eesti teedele tuleb autosid pidevalt juurde, on ka õnnetustesse sattumise võimalus suurem.
Tavaliselt pole olemas sellist asja nagu säästlik ja ohutu turvahäll ja lapsevanemana ma imiku turvalisuselt ei säästaks. Selle asemel, et säästu huvides osta odavam mittetunnustatud toode, soovitan pigem jälgida, millal tehakse headele turvatoodetele sooduskampaania, ja osta siis!“
Mis muudab turvahälli kasutamise mugavamaks?
Ats Piirmets: „Turvahälli kasutusmugavuse juures mängivad rolli mitmed asjaolud. Näiteks viis, kuidas see autosse kinnitatakse, st kas turvahällil on ka kinnitusalus või saab seda kinni panna ainult rihmadega. Samuti see, kas turvahälli on võimalik kinnitada vankrite ja kergkärude raamidele. Et vanemad peavad hälli koos lapsega palju kandma, on oluline ka kaal. Lisatarvikutest võib vaja minna suvekatet, lisapeatuge, soojakotti. Oluline on veel see, kas turvahälli katus käib kergesti ja kas hälli kate on pestav-puhastatav. Kattematerjalidest hindavad vanemad rohkem puuvillast kui sünteetilist, aga üldjuhul hingavad mõlemad ning mõlemat testitakse ohtlike ainete suhtes. Poolsünteetilise materjali eeliseks on näiteks pikem kasutusiga.“
Kati: „Minule olid turvahälli puhul olulised turvalisus, kaal ja kasutusmugavus ning mingil määral ka välimus. Üritasime korraldada nii, et laps magaks turvahällis võimalikult vähe. Meie jaoks on tähtis, et ta magaks värske õhu käes ja pikaliasendis.“
Mis vanusest võib laps istuda näoga sõidusuunda?
Ats Piirmets: „Reeglina võib laps näoga sõidusuunda istuda pärast turvahälli ehk kaaluvahemikus 9–13 kg (vanuses 9–18 kuud), kuid soovitame väga liigelda nii kaua kui võimalik, selg sõidu suunas.“
Kati: „Meie saime turvahälli kasutada sünnist kuni 9. elukuuni. Kuna laps kasvas kiiresti, pidime ta ümber tõstma turvatooli, sest hällis oli tal juba ebamugav olla. Meie pisike tüdruk on väga uudishimulik ja ega see häll talle maailmaavastamist palju ei pakkunud. Turvatoolis oli laps rahul ja õnnelik.“
Turvatoolid alates 9. elukuust – mille poolest need erinevad toolidest, mis on mõeldud sünnist peale?
Ats Piirmets: „Vastsündinule sobivat turvatooli peab kasutama, selg sõidusuunas, seetõttu võtab tool alguses autos rohkem ruumi. Turvatoolis, mis mõeldud alates 9. elukuust, võib istuda nii selg sõidusuunas kui ka nägu sõidusuunas.
Kui kasutatakse tooli alates 9 kg, nägu sõidusuunas, võiks valida turvapadjaga tooli, sest testid on näidanud turvapadja eeliseid turvarihmade ees, eriti lapse kaelale tekkivate vigastuste puhul.
Kui ostate turvatooli, mida saab kasutada kohe pärast lapse sündi, siis peate tõenäoliselt edaspidi ostma ka suurema lapse turvatooli, kuid turvatooli alates 9 kg on enamasti võimalik kasutada lõpuni välja, kuni laps kaalub 36 kg.“
Kati: „Turvatooli valiku puhul said otsustavateks omadusteks turvalisus, funktsionaalsus ja välimus. Meie valitud turvatooli saab kasutada ajani, mil laps on piisavalt suur (9 kuud – 12 aastat) ega vaja enam turvatooli ega turvaistet. Seega vältisime uue tooli ostmist iga paari aasta tagant. Meie turvatooli juures on mugav ka see, et turvavööna on kasutusel auto turvavöö.“
Mil määral sõltub turvatooli/-hälli valik auto margist ja mudelist?
Ats Piirmets: „Soovitame alati proovida turvahälli/-tooli autosse enne ostu sooritamist. Kauplustes on küll olemas „demotoolid“, kuid nende peal näidatakse pigem, kuidas tooli kinnitada. Kui pere plaanib osta uut autot ning ka uued pereliikmed on tulekul, võiks uurida, kas autos on Isofix-kinnitused.“
Turvahällide lisavarustus
Suvekate – kaitseb turvahälli tekstiili määrdumise eest, palavatel suvepäevadel lisab kaitset kuumenemise ja pleekimise eest.
Lisapeatugi – hoiab imiku pead liikumatuna ja kaitseb külgedelt.
Soojakott – toimib samamoodi nagu jalutuskärudel ja vankritel, hoides jaheda ilmaga last soojas.
Kaitsealus – kaitseb auto istme tekstiili kulumise ja kahjustuste eest.
Putukavõrk
Vihmakile