Pole vaimset füüsiliseta ja vastupidi

Kas valida sporditrenn, muusika- või kunstiring, sõltub lapsest. Tähtis on käia kaasas lapse kasvamisega ja vaadata, milleks ta parajasti suuteline on. Ja arvestada, et vaimne ja füüsiline pool võiksid olla tasakaalus. Pole loomingut kehalise arenguta ega vastupidi. Sport, mis arendab keha, korrastab mõtlemist toonuse kasvu kaudu, aga vaimne pool, loomingulisus muusika või kunsti näol peaks samuti lapse ellu kuuluma.

Tegevus olgu põnev ja jõukohane

Olles väikeste laste kunsti­õpetaja, näen, et kunstitegevus saavutab oma eesmärgi vaid siis, kui see on pandud lastele õigesse vormi. Sellisesse, mis on neile huvitav ja jõukohane. Tähtis on tuua sisse elulisi teemasid, muinasjutte ja laule. Pöörata tähele­panu protsessile, mitte tulemusele. Laste kunstis on tulemus ainult siis kvaliteetne, kui töö kvaliteet pole eesmärk omaette.

Laps tahab tundi tulla, kui tund on põnev, jõukohane ja vaheldusrikas. Ja see kehtib mis tahes huviringi kohta.

Lapseiga on vundament teismeeale

Esimene huviring ja sealt saadud hea kogemus on hiljem vanematele suureks abiks. Lapsepõlv on ju ainus aeg, mil vanem saab lapse väärtushinnanguid kujundada. Kõik, mis siis tehtud, on tohutult tähtis, ja mis tegemata jäänud, jääbki tegemata. Teismeline lihtsalt ei pruugi sind enam kuulata.

Iga harrastus ja kogemus on kivi müüris

Mäletan, et panin oma poja pilli õppima ja olin väga solvunud, kui ta sellest loobus. Tunnid olid kõvasti aega ja raha kulutanud. Valus oli, aga tuli ta vabaks anda. Seda suurem on rõõm, kui ta nüüd teismelisena laulab ja on leidnud uue pilli, mida mängida. Muusikatunnetus, mida ma ise poleks suutnud talle pakkuda, on tal tänu kunagisele pilliõppele olemas.

Sama lugu oli jalgpalliga. Kuueaastaselt ei saanud ta aru, miks ta peab teistega palli pärast võitlema, see tundus talle agressiivne, ja me loobusime sellest. Nüüd mängib ta hea meelega. Igal kogemusel on oma roll.

Vaevanägemisest  tõuseb tulu

Inimeses on loomulik tahe alustatu lõpule viia. Väikese tõuke mõjul (last kiites, tema tegevuse vastu huvi tundes) hakkab lapses arenema tahe. Ta naudib oma kohustuste täitmist ning pingutab tulemuse nimel. Ning mõistab: ükskõik milles sa endast parima annad, igal juhul tõuseb sellest tulu.

Oskus laiskusest võitu saada

Isegi kui laps kohustuste vastu näiliselt protestib, võivad need talle meeldida. Mõned lapsed oskavad väga kergesti “ära väsida” ja täiskasvanutega manipuleerida. Oskust laiskusest võitu saada aitavad omandada kodune kasvatus ja harjumused.

Kui vanemad on õhtul väsinud, võivad nad paluda last appi: “Palun tee see töö ära, ma ei jaksa.” Sobivad kõik jõukohased ülesanded: laua katmine, oma toa koristamine. Nii õpib laps, et tema teeb ja vastutab.

Distsipliini saab kasvatada ka mänguga

Lapse mängu jälgides võib avastada tema huvisid. Mängus avalduvad lapse loovus, mõtted ja kogemused, ta on kõrgemal igapäeva­askeldustest. Samuti on võimalik lapse mängu süüvides juhtida teda peenelt nii, et keskendumine ja püsivus saaksid hoogu juurde. Kuid seda tuleb teha siirast huvi ilmutades ja väga taktitundeliselt.

Kui laps tunneb, et vanem tõeliselt huvitub asjast ja süveneb mängu, võtab ta ka ise kõike tõsisemalt. Kui ta tunneb aga, et teda distsiplineeritakse, võib see soovitule vastupidiseid tulemusi anda.

Aus kiitus õigel hetkel innustab

Last innustab alustatuga edasi tegelema kiitus. Aga mitte suusoojaks öeldud “Tubli!”, vaid õigel ajal ja õigete asjade eest öeldud kiitus. Seejuures tuleks tähelepanu alla võtta oma hääletoon, muidu lapsed ei pruugigi vahet tajuda.

Samuti tasub märgata hetki, kus laps ootab vanemalt tunnustust. Kord ma ka mõtlesin, et mis ma kiidan oma last, läheb veel uhkeks. Ent selgus, et ta ootas minult julgustust ja kinnitust. Kui kiitust ei tulnud, ei leidnud laps motivatsiooni esinema minna.