5 nippi: kuidas suurendada taimetoidu osakaalu laste menüüs


5 nippi: kuidas suurendada taimetoidu osakaalu laste menüüs
Foto: Kristiin Kõosalu

Raamatu „Väikesed veganid" autor Anniina Ljokkoi pani kirja viis lihtsat nippi, millega muuta taimetoit sobivaks ka kõige väiksematele pereliikmetele.

1. Tekita huvi köögiviljade vastu

Paljudele lastele meedib näha, mida nad söövad: erineva kuju ja värviga köögivilju on põnev käega katsuda ja ninaga nuusutada. Kui aga laps keeldub neid söömast, siis võib toiduga peitust mängida: tomatikastme sisse saab püreestada porgandit, läätseid, sibulat jms. Pudru sisse sobivad puuvilja- ja marjapüreed, pruuni kastme saab teha jahu asemel püreestatud bataadist ja põldubadest.

2. Lisa menüüsse energiarikkad taimetoidud

Lapsed kulutavad palju energiat liikumiseks ja kasvamiseks ning söövad vahepeal imepisikesi portsjoneid. Kui täiskasvanud peavad mõtlema, kuidas kaloreid vähendada, siis laste puhul on vastupidi. Nemad vajavad kalorirohkeid toiduaineid, milleks on nt pähklid ja seemned, avokaado ja kuivatatud puuviljad. Toidu sisse saab lisada ka õli. Näiteks rapsi- ja kanepiõli annavad lisaks kaloritele ka vajalikke oomega-3-rasvhappeid.

3. Ära unusta rauda!

Rauda on teraviljades, ubades, läätsedes, pähklites, seemnetes ja paljudes köögiviljades ‒ ehk teisiti öeldes igal pool. Paljudel lastel on siiski toiduvalikule vaatamata rauaga probleeme, kuna söödud portsjonid jäävad tillukesteks. C-vitamiin aitab kaasa taimse raua omastamisele ja sellepärast on värsked puuviljad, marjad ja köögiviljad alati hea lisa toidule.

Seotud lood:

4. Kuidaineid saab taimsest toidust piisavalt

Taimetoit sisaldab tavaliselt palju kiudaineid. Lastel võib toidu suur kiudainesisaldus võtta mõnikord liiga palju ruumi energialt ja olulistelt toitainetelt. Sellepärast võib kiudainerikaste täisteraviljade asemel pakkuda lastele vahel ka nt valget riisi. Värskete köögiviljade kõrval tasub kindlasti pakkuda ka küpsetatud köögivilju, kuna paljude mineraalide kättesaadavus toidust paraneb küpsetamise või püreestamise käigus.

5. Lehmapiim ei ole ainus variant!

Loe veel

Kõige parem piim lapsele on ema rinnapiim. Kui ema toitub hästi, siis saab laps rinnapiimast kõike, mis tal vaja läheb. Imetada tasub võimalikult kaua. Pärast rinnast võõrutamist tasub Eesti kaubandusvõrgus avastada lapsega uusi ja põnevaid taimseid piimajooke, mille hulgast leiab laps kindlasti oma lemmikud.

Anniina Ljokkoi räägib laste vegantoitumisest Taimetoidumessil 3.‒4. novembril Tallinnas, tutvustades oma tulevast kokaraamatut „Väikeste veganite lemmiktoidud" , millele parasjagu Hooandjas toetust kogutakse.

Kui sind aga huvitab, missugust toitu meie lasteaedades pakutakse, siis vaata SIIA!

Soome lapsed saavad lasteaias ka vegantoitu, sellest loe SIIT!

Podcastid
Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare