Valdas Nanartavičius

Üks neist, kes on saanud oma silmaga jälgida ja kogeda Balti riikide ärikeskkonna arengut ja muutusi, on Valdas Nanartavičius. Tema firma Kotryna Group, mille ta asutas koos abikaasa Sigita ja isa Juozapasega ning mis haldab lastekaupade ja mänguasjade jaemüügikette BabyCity & ToyCity, Žaislų planeta, JUKU ja KidZone, tähistab sel aastal oma 30. aastapäeva.

​​Valdas Nanartavičius usub, et kolmekümne aasta jooksul on ehk kõige olulisemad muutused olnud tarbijate prioriteetides ja harjumustes. Tänapäeval, kui internet on alati käeulatuses, on tarbijatest saanud kõigis valdkondades suured eksperdid, seega on nad teadlikumad sellest, mida nad tahavad, ning on toote omaduste ja kvaliteedi suhtes tähelepanelikumad. Kui varem pidid inimesed poodides leiduva hulgast valima, siis e-kaubanduse tõus on kõike muutnud. See on avanud enneolematud valikuvõimalused ning jaemüüjana konkurentsivõimelise ja edukana püsimiseks on oluline keskenduda tarbijate vajaduste mõistmisele ja hea kliendikogemuse tagamisele.

„Kui rääkida lastetoodetest ja mänguasjadest, siis näeme, et nooremate põlvkondade lapsevanemad keskenduvad üha enam sellistele aspektidele nagu tooteohutus, jätkusuutlikkus ja harivad omadused. Kui paneme kokku oma tootevaliku, seame oma prioriteedid vastavalt sellele. Brändi populaarsus lastekaupade ja mänguasjade segmendis avaldab endiselt palju mõju, kuigi fookus langeb hinna ja kvaliteedi suhtele, kus kvaliteet on olulisem,“ räägib Valdas Nanartavičius

Nanartavičiuse sõnul on arenemis- ja kohanemisvõime muutuva ärikeskkonna ja klientide vajadustega üks peamisi põhjusi, miks Kotryna Group on suutnud oma kolmekümne eksisteerimisaasta jooksul edukalt kasvada ja laieneda. Teine põhjus on tugev meeskonnale keskendumine. Ettevõtte ühe asutaja sõnul leitakse ja viiakse ellu parimad lahendused koos tugeva ja lojaalse töötajate meeskonnaga.

Tugev meeskond ja usaldusväärsed koostööpartnerid on hädavajalikud

Ettevõtja sõnul on eduka äri jaoks ülioluline investeerimine mitte ainult uusimatesse tehnilistesse lahendustesse, vaid ka töötajate koolitamisse. Samuti tuleb töötajaid usaldada. Pereettevõtte jaoks, mis on harjunud toetuma lähimate inimeste arvamusele, võib see osutuda keeruliseks, kuid ettevõtte kasvades ei jõua enam kõike üksi teha – vähemalt osa otsuseid tuleb teistele usaldada. Seetõttu usub Valdas Nanartavičius, et hea meeskonna moodustamine ja nendega usaldusväärse suhte loomine on üks edu alustalasid.

„Usaldusväärsed partnerid on sama olulised. Me väärtustame oma pikaajalist koostööd nendega. Eriti äritegevuse alguses olid välispartnerite kogemused ja nõuanded väga väärtuslikud. Oleme mõne oma äripartneriga saanud nii headeks sõpradeks, et suhtleme regulaarselt mitte ainult äriasjades, vaid ka lähedaste peresõpradena ning käime koos isegi puhkamas,“ jagab Valdas Nanartavičius.

Aga kuidas on lood ettevõtte omanike ja juhtidega? Milliseid omadusi on neil vaja, et ettevõtet edukalt edasi viia? Nanartavičiuse sõnul on need ennekõike ausus, vastutustunne, oskus koondada meeskonda ja olla eeskujuks, usk oma tegemistesse ja karisma. Seda oli vaja nii kolmkümmend aastat tagasi kui ka praegu. Need omadused aitavad kaasa väljakutsetest ülesaamisele ja aastakümnete vanuse pereettevõtte juhtimise edule.

Isiklik kogemus viis ettevõtte asutamiseni

Ettevõte tähistab oma 30. sünnipäeva oma valdkonna ühe piirkonna liidrina. Ent iseseisvuse koidikul, 1992. aastal, ei mõelnud Nanartavičius oma äri asutades rahvusvahelistele turgudele ega aktiivsele laienemisele. Nende isiklik kogemus julgustas neid avama Vilniuses väikese lastepoe. Noor pere kasvatas toona nelja-aastast poega ja nägi oma igapäevaelus, et äsja nõukogude süsteemist väljunud Leedus on lastekaupade pakkumine äärmiselt piiratud. Niisiis otsustasid Nanartavičiused luua oma pereettevõtte.

„Varem sõitsime autoga Poola, valisime välja vajalikud kaubad ja tõime need tagasi Leetu. Hiljem tõime tooted Araabia Ühendemiraatidest. Ettevõttes oli esialgu vaid paar müügiinimest ja tooted hankisime ise. Meil puudus varasem kogemus kaubanduses, seega pidime lootma oma kõhutundele ja isiklikule kogemusele. Elu õpetas meile valuutakursside, logistika ja muude kaubandusäri nüansside kohta. Raamatupidamine, riigiasutuste nõuded – see kõik oli meie jaoks uus, nii et ettevõtte kasvades pidime õppima,“ räägib Valdas Nanartavičius.

Väikesest poest piirkonna juhiks

Kuigi nad pidid minema mõningaid ebakindlaid teid pidi, saavutasid Nanartavičiused oma äris edu. Täna haldab Kotryna Group Leedus, Lätis ja Eestis kokku 63 jaekauplust ning 10 e-kaubanduse kauplust Balti riikides ja Soomes. Samuti on ettevõte viimase 30 aasta jooksul kasvanud töötajate arvu poolest. Ehkki alustati väikese meeskonnaga, töötab organisatsioonis nüüd üle 600 inimese. Ettevõte tegutseb aktiivselt ka hulgimüügisektoris, kus esindab globaalseid kaubamärke.

Ettevõtte jaeketid BabyCity & ToyCity, Žaislų planeta, JUKU ja KidZone on Baltikumi tarbijate seas hästi tuntud ning lastekaupade segmendis liidripositsioonil. Ettevõte on püsinud pere kätes kogu oma kolmekümneaastase tegutsemisperioodi jooksul, kuigi Valdas Nanartavičiuse sõnul oleks rasketel aegadel olnud äri müüa lihtsam.

„Oleme pereettevõte ja tahaksime selleks ka jääda. Täna on meie lapsed äriga seotud ja loodame, et tulevikus võtavad selle üle meie lapselapsed. Loomulikult sõltub kõik lastest ja nende laste valmisolekust ja sihikindlusest äri edasi arendada. Hetkel tahame keskenduda praeguse aja väljakutsetele ja võimalustele. Jaekaubandussektor on jätkuvalt kiires muutumises, mil uuenduslikkus tormab sisse ning tarbijate vajadused ja harjumused muutuvad pidevalt. Viimastel aastatel oleme keskendunud e-kaubandusele, kuid meie visiooniks on sünergia traditsioonilise jaekaubanduse ja e-kaubanduse vahel,“ räägib Valdas Nanartavičius.

Nanartavičiuse arvates on kõige olulisem mitte kunagi lõpetada õppimist, märgata õigel ajal võimalusi ja kohaneda muutustega. Vaid sellisel juhul on oodata edukat ärikasvu ja järjepidevust.

Jaga
Kommentaarid