Kuid missugune elektritõukeratas siiski valida? Kas konstruktsioonilt vastupidav või ülikompaktne, hoopis kerge või pika läbisõiduga? Või kas üldse osta, sest äkki on mõistlik piirduda regulaarse rentimisega?

Kas tõukeratas rentida või osta?

Võimalusi elektritõukerataste rentimiseks on tänaseks päevaks tekkinud mitmeid. Lisaks tuttavatele sõidujagamistõuksidele on võimalik elektritõukerattaid laenutada ka lepingu alusel ja pikemaks ajaks. Äpitõukside peamine eesmärk on, et jala liikudes võtta tee pealt elektritõukeratas, millega väga vähese raha eest oma jalavaeva vähendada. Samuti on selliste tõuksidega niisama mõnus rendipiirkonna sees lõbusõitu teha.

Pikema, mitmetunnise ja kümnete kilomeetrite pikkuse tõuksireisi puhul hakkab aga hinna poolest mugavamaks muutuma lepinguline rent. Pikaajalise renditeenuse puhul makstakse tõukeratta eest tasu kindla ajaperioodi eest – kas tunni-, päeva-, nädala- või kuu eest. Tihtipeale pole rendi puhul ka piirkond määratud ja tõukeratta võib kaasa võtta kõikjale Eestisse. Vahel pole rendileandja piiranud ka kilometraaži, mille võib läbida, ega laadimiskordade arvu. Rendiks mõeldud elektritõukerattad on enamasti jaemüügis müüdavad mudelid: neil on õhkrehvid ning vahel ka vedrustus, mis lisavad sõidumugavust.

Elektritõukeratta pikaajalise rendi teenust pakub ka Tõuksimaailm!

  • „Pole varem elektritõukerattaga sõitnud, aga tahaksin proovida“ – pikaajaline rent 1 päev (saab mugava tõuksiga rahulikult proovida)

  • „Vahel võtan kuskile minnes tee pealt tõuksi, kui hakkan hiljaks jääma“ – äpitõuks

  • „Võtan regulaarselt iga päev või ülepäeviti tee pealt renditõuksi, et sellega tavapärasel marsruudil liikuda“ – isiklik tõuks (tuleb pikapeale soodsam)

  • „Vahel vabal ajal sõpradega linna peal ringi rallimiseks“ – äpitõuks

  • „Regulaarselt tööl, koolis ja poes käimiseks“ – isiklik tõuks

  • „Sõpradega või perega nädalane aktiivne puhkus linnast väljas“ – pikaajaline rent

  • „Vahel ringi sõitmiseks, aga tahaks midagi vägevat/lahedat/mugavat“ – pikaajaline rent

Läbisõit ühe laadimisega ja reaalne läbisõit

Elektritõukeratas on sõiduvahend, mille puhul sõiduki enda kaal on enamjaolt tühine, eriti võrreldes sõitja kaaluga. Erineva raskusega sõitjad saavad sama elektritõukerattaga ühe laadimisega läbi sõita väga erineva distantsi. Lisaks kaalule mõjutavad reaalset läbisõitu ka õhutakistus, sõidustiil ja rehvirõhk.

Miks toovad elektritõukerattamüüjad välja ühe konkreetse numbri, mille ratas peaks läbima? Üldine standard on selline, et tõukeratta läbisõit antakse, arvestades ideaalseid olusid – ilma kiirendamisteta, ilma tuuleta ja 70 kg kaaluva sõitja kohta. Tihti on need numbrid aga veelgi optimistlikumad, sest läbisõit on tõukeratastel üks kõige olulisemaid müügiargumente.

Milline on siis lihtne rusikareegel õige läbisõiduga tõuksi valimiseks? Mõtle oma reaalsetele vajadustele tõukerattaga sõidul ja vali selline ratas, mille lubatud läbisõit on täpselt kaks korda suurem. Nüüd vaata kaalule ja kui seal on number 90+, siis korruta see kolmega. Lumes sõitmisel ja kaalunumbri veelgi suurenedes tuleks läbisõit korrutada hoopis kuuega jne.

Tippkiirus ja võimsus

Alates 2021. aasta algusest ei tohi seaduse järgi elektritõukerattaga sõita Eestis kiiremini kui 25 km tunnis. Ning võimsusega (W) määratakse ära, kui kiiresti ratas selle kiiruseni jõuab (kiirendus). Tõukeratta võimsusest sõltub ka see, kui hästi veab ratas raskemaid sõitjaid, sõidab keerulisemal pinnasel ja ronib mäest üles. Parim viis võimsusest arusaamiseks on teha erinevate tõukeratastega proovisõitu..

Eestis on maksimaalne lubatud võimsus legaalselt müüdavatel tõukeratastel 1000 W. kuid juba 200 W elektritõukeratas suudab vabalt kanda 120 kg kaaluvat sõitjat. Erinevus on lihtsalt selles, kui kiiresti jõuab sellise võimsusega ratas lubatud piirkiiruseni. Kõik on lõpuks kinni tõukeratta kasutaja vajadustes: meie soovitus on, et kui kaalud üle 90 kg, siis alla 500 W tõuksi ei ole mõtet proovida. Kuid selle kindlaks tegemiseks oleks jällegi parim teha proovisõit.

Mida tõukeratta valimisel tähele panna?

  • Läbisõit ühe laadimise kohta

  • Võimsus ja tippkiirus

  • Tõukeratta kaal

  • Kompaktsus

  • Maksimaalne sõitja kaal

  • Vastupidavus

  • Vihma- ja veekindlus

  • Sõidumugavus

  • Hind

Tõukeratta kaal

Peaaegu poole elektritõukeratta kaalust moodustab aku. Kaal sõltub seetõttu sellest, kui kaugele on tõukeratas mõeldud ühe laadimisega sõitma. Sõidumugavuse osas ei ole ratta enda kaalul kuigi suurt rolli ja kergem ratas muudab juhitavust tõukeratta korral üsna vähe.

Kui elektritõukeratast on aga vaja regulaarselt vedada kuskilt üles – trepist, künkast või mujalt sõidukõlbmatust kohast –, hakkab kaal väga olulist rolli mängima. See, kui raske võib tõukeratas olla, sõltub sellisel juhul ka inimese füüsilisest tugevusest: kui jaksad rohkem tõsta, võid endale lubada ka raskemat ratast. See aga tähendab, et saad sõita kaugemale ja äkilisemalt.

Detail, mis ehk tähelepanuta jääb, kuid on oluline: mõnedel raskematel ratastel (ca 25 kg) on tallaosa väga lai, mis tähendab, et seda võib olla raske hoida nii, et poriseks saanud ratas ei määri jopet, pintsakut või särki. Tasub tähelepanemist!

Kompaktsus

Kui elektrilist tõukeratast on vaja pidevalt tõsta näiteks auto pagasiruumi või sättida kitsamasse panipaika, tuleb mängu ka ratta kompaktsus. Võimalik on valida selline tõukeratas, mis käib kokku: ratta saab võimalikult talla lähedalt kokku voltida, muutes ratta vägagi kõhnaks. Samuti saab lükata kokku käepideme, muutes tõuksi sama laiaks, kui on selle ratta tald. Lisaks saab sellistel ratastel ka lenkstangi teistest palju madalamaks reguleerida. Kui on huvi mõne niisuguse tõuksi vastu, võiksid vaadata Inokim Quick 4 Hero ja Inokim Light 2 Super suunas.

Kui aga kompaktsust pole vaja – ratast on ruumi hoida, autosse seda panema ei pea –, siis pole vaja ka mainitud lisavõimalusi. Põhjus on lihtne: iga mehhanism, mis kompaktsust suurendab, on ka lisadetail, millega võib tekkida probleeme. Lõtkud, loksud, mis kõik muudavad sõidu ebamugavamaks ja ebakindlamaks. Kvaliteetsetel elektritõukeratastel ei pruugi neid muresid tekkida või saab need vahel poltide üle keeramisega välja reguleerida, kuid pikema kasutuse korral võib probleem siiski süveneda.

Sõitja kaal?

Tõukeratastega sõitmas näeme peamiselt kergemaid noori mehi ja naisi, poisse ja tüdrukuid, kuid aina enam ka täiskasvanuid. Siin tekib tihti ka küsimus, kas raskemaid mehi ja naisi tõukerattad ikka kannavad? Ja kas kannavad need rattad, mis neile sõitjatele endale meeldivad. Enamasti on tõukerattad disainitud kandma sõitjat kaaluvahemikus 100–120 kg. Kuid on ka neid, mis kannavad kuni 200 kg kaaluvat sõitjat.

Mis saab siis, kui panna 110 kg mees ratta selga, mis kannab paberite järgi vaid 100 kg välja? Sõita saab ka selliselt, kuid natuke ettevaatlik peaks olema igasuguste hüppamiste, äärekivisse sõitmiste ja muude ebamõistlike sõiduvõtetega. Kaalupiirid on pandud selleks, et lubatud kaaluga sõitja all ratas mitte mingisugustes tingimustes ega ühegi sõidustiiliga ohtlikult ei puruneks: näiteks ei läheks raam kõrgemalt hüppelt maandudes katki jne. Kuid soovitus on ikkagi valida oma kaalule sobilik tõukeratas.

Vastupidavus, vihma- ja veekindlus

Vastupidavuse määrab tõukerataste puhul ka see, kui kvaliteetselt on ratas disainitud, kui kõrged on selle insenertehnilised lahendused, milline on valmistamiseks valitud materjalide kvaliteet ja kuidas on ratas kokku pandud. Ning loomulikult ka sellest, kas tootja on teinud hiljem kvaliteedikontrolli. Ebakvaliteetsed tõukerattad on pandud enamasti kokku varuosadest, mis on pehmest, väänduvast ja kiiresti kuluvast materjalist, lisaks on neil ratastel sees erinevad lõtkud-loksud-loginad.

Kindlasti ei saa madala kvaliteediga elektritõukerataste puhul mingil juhul rääkida vihma- ja veekindlusest. Tihti puuduvad selleks piisavad tihendid ja igast väikesest lombist läbi sõites võivad aku ja kontrollerid saada veega üle kastetud. Rääkimata akust, mis on pandud kokku nimetutest moodulitest, mille mahutavuse reaalse ulatuse kohta pole andmeid ja mis tühjenevad üsna kiiresti. Pane tähele: rahaline kokkuhoid ja madalam hind on tulnud kvaliteedi arvelt.

Seejuures on kvaliteetsed rattad disainitud kestma ja kokku pandud just selle ratta ehitamiseks mõeldud juppidest, mis sobivad omavahel – õige suurusega poldid, põhjaliku eeltestimise läbinud elektroonika, reklaamitud parameetritele vastavad võimsused ja aku mahtuvused. Ning loomulikult on ratta vettkartvad osad ruumis, mis on tugevalt tihendatud, et pakkuda veekindlust – enamasti IP54 reitingu väärilist. Aga ole tähelepanelik: veekindluse garantiid ei anna ükski tootja ja vaevalt seda ka tulevikus tegema hakatakse.

Hetkel tootmises olevaid mudeleid julgeme soovitada neilt tootjailt: Xiaomi, Segway Ninebot, Inokim, Velt Smart, Kaabo ja ka Eesti oma tootja Tuul.

Sõidumugavus

Kolm komponenti, mis määravad sõidumugavuse, on rehvitüüp, rehvi suurus ja amortisaatorite olemasolu. Suurima erisuse mugavuses toovad esile rehvid, täpsemalt see, kas rattal on all õhkrehvid või täidetud rehvid – need „neelavad“ ebatasasused ja lülitavad välja vibratsiooni. Amortisaatorid annavad sõidule pehmust aga veelgi juurde, kuid peamiselt tagavad selle, et põrutaval teel sõites säiliks rattal juhitavus. Kuid isegi parim amortisaator ei suuda täisrehvi korral jõuda mugavuselt ka kõige tavalisema õhkrehvi lähedale.

Palju vähem mõjutavad sõidumugavust tallaplaadi suurus ja laius, lenksu kõrgus ja muud detailid. Kuid sõidumugavuse teada saamiseks ei ole vaja teha muud, kui minna proovisõidule: ilma ei tea keegi, milline komponent võib sõidul mugavust häirida.

Maksumus

Hind on küll väga oluline, kuid hinnast ei tohiks elektritõuksi valimist siiski alustada. Pigem pane ritta oma vajadused, kasutusraadius ja kvaliteet, siis hakka vastavalt rahalistele võimalustele tegema välistusi – vähenda sõiduulatust, võimsust jne. Samas on võimalik täna võtta tõukeratas kasutusse ka järelmaksuga, millele pakutakse mõistlikke intresse. Nii saab teha algselt planeeritud summa mahus sissemakse ja osta ratas aja jooksul välja. Kindlasti tasub investeerida kvaliteetsemasse rattasse, sest see peab kauem vastu, seda pole vaja tihti parandada ja lisaks on kallima tõuksi hooldamine odavam.

Vaata lisaks: Tõuksimaailm.ee

Milline siis ikkagi osta?

Milline elektritõukeratas millises eluolukorras sobib:

  • Käin iga päev teises linna otsas tööl/koolis ega pea elektritõukeratast kuhugi tassima – OX Super /Hero

  • Käin iga päev teises linna otsas tööl/koolis ja pean elektritõukeratast trepist üles tassima – Quick 4 Super /Hero

  • Käin iga päev maalt linna tööl/koolis, osaliselt sõidan ühistranspordiga, tõuksiga sõidu maa pole väga pikk – Light Hero /Light 2 Super

  • Sõidan niisama: pikki otsi, käin tõuksiga matkamas, vahel sõidan ka maastikul“ – OX Super /Hero

  • Sõidan tihti autoga linnast välja, kuhu võtan tõuksi kaasa – Quick 4 Hero /Super

  • Sõidan ka vihmaga ja talvel ehk iga ilmaga, elektritõuks on auto asendus“ – OX Super /Hero

Tule läbi meie esinduskauplusest: aitame leida sulle kõige sobivama tõukeratta! Saab nii vaadata, tõsta kui ka proovisõitu teha!

Vaata lähemalt: www.touksimaailm.ee

Jaga
Kommentaarid