Vastu hinnatõusule: millistel teenustel on või võiks olla hinnagarantii?
Eesti ettevõtjate jaoks on inflatsioon ja terendav käibemaksutõus praeguses majanduskliimas üks suuremaid väljakutseid. Otsitakse aktiivselt võimalusi, kuidas pakkuda klientidele lisaväärtust ja leevendada tõusvate hindade mõju, säilitades samal ajal kasumlikkuse ning konkurentsivõime. Mõeldakse strateegiatele, mis meelitaksid uusi kliente ja pakuksid inimestele stabiilsust. Üks selline lähenemine on hinnagarantii, mis tähendab, et ettevõte lubab hoida oma toodete või teenuste hinnad kindlal perioodil muutumatuna.
Hinnagarantii – lubadus kliendile
Hinnagarantii on lubadus või kokkulepe ettevõtte ja kliendi vahel, millega tagatakse, et lepingus selle sõlmimise hetkel märgitud teenuse hind ei tõuse kindla perioodi jooksul. See aitab tarbijatel oma kulutusi planeerida ja loob usaldusväärse suhte ettevõtte ja kliendi vahel. Eestis on mõned ettevõtted sellist taktikat juba mõnda aega kasutanud.
Üheks selliseks näiteks on Tele2, kes pakub täishinnaga soetatud mobiilipakettidele kaheaastast hinnagarantiid. Kusjuures garantiid ei mõjuta ka uue aasta käibemaksutõus. „Järgmise aasta 2% maksutõus hakkab kajastuma pea iga asja hinnas, mida oleme harjunud ostma või tarbima. Ainsad, kes selle pärast sideteenuste vaates muretsema ei pea, on meie täishinnaga hinnagarantiiga mobiilipakettide kasutajad, sest ka maksutõus ei pane meid klientidele antud lubadusest taganema,“ ütles Tele2 ärijuht Sten Argos.
Hinnagarantii on levinud ka kinnisvaraarenduses, kus sisendhindade ehk ehituse ja materjalide kulud võivad ehitusperioodil oluliselt tõusta. Seetõttu annavad paljud arendajad, näiteks Bonava, ostjatele hinnagarantii, mis tähendab, et notariaalses müügilepingus fikseeritud kodu hind on kliendi jaoks lõplik, sõltumata võimalikest turu tingimuste muudatustest ehitusperioodi vältel. Tänavu on sellest sammu kaugemale astunud Kaamos, kes lubab ka maksumäära muudatuse enda kanda võtta, et tarbijad ei peaks korterite hinnatõusu pärast muretsema. Samal arvamusel on ka Restate. „Käibemaksutõus 2% jõuab kõigi tarbijateni kaupade ja teenuste kaudu varem või hiljem. Restate on seisukohal, et kokkulepped on täitmiseks ehk kui kliendi jaoks on hind määratud lõppsummana, nagu näiteks korteritehingutes, ja sisend muutub 2%, siis me kindlasti ei lähe kliendi lepingut muutma. Me peame hinnakokkulepetest kinni nagu igast teisest kokkuleppest,“ hindas Restate’i nõukogu liige Ardi Roosimaa turuolukorda.
Millel võiks veel hinnagarantii olla?
Arusaadavalt ei saa kõik ettevõtted hinnagarantiid pakkuda. Kui kulud kasvavad, tuleb tõsta ka teenuste ja kaupade hinda. Küll aga tuleks inflatsiooni ajal kasuks hinnagarantii elutähtsatele teenustele, mis aitaks peredel oma eelarveid paremini planeerida ning finantstulevikku ette näha. „See on ka üks põhjus, miks otsustasime juba mõni aeg tagasi Tele2-s hinnagarantii kasuks – pakume inimestele eluks vajalikke teenuseid, milleta ei saa enam keegi tänapäeval läbi,“ ütles Argos.
Sarnane hinnagarantii võiks kehtida ka näiteks teatud toidukaupadele, mida saaks reguleerida madalama maksumääraga. Toidukulud moodustavad leibkonna eelarvest ligikaudu kolmandiku, ja seega suurendaks hädavajalike kaupade hinnataseme hoidmine inimeste kindlustunnet. Samuti tuleks kasuks kommunaalteenuste hinnapiirid – näiteks annaks paljudele kindlust teadmine, et eelmise talve elektriarved tänavu ei kordu. Viimane oleks eriti kasulik sel aastal, kus intressimäärade tõusu tõttu on igakuised laenumaksed enamikul kasvanud, napsates püsikuluna varasemast oluliselt suurema osa palgast.
Hinnagarantii abil saaksid end konkurentidest edukalt eristada ka ehitusettevõtted, keda palgatakse kodu või suvila renoveerimiseks. Tegemist on kuluka tööga, mis nõuab pikaajalist säästmist või laenu taotlemist. Seetõttu on järsk hinnatõus keset remonti koduomaniku jaoks äärmiselt halb üllatus, mis võib viia isegi töö katkestamiseni. Hinnagarantii annaks ettevõttele konkurentsieelise ja tellijale kindlustunde, et lepingus märgitu kehtib viimase pintslitõmbeni.
Hinnagarantii on praegusel ebastabiilsel ajal suurepärane võimalus konkurentidest erineda. Igakuiste kulutuste kasvamise ajal väärtustab tarbija varasemast rohkem stabiilsust ja kindlust, mis aitab tal oma rahaasju edukalt planeerida. Mõistagi tuleb hinnagarantii sõlmida vastutustundlikult, et sellest võidaksid mõlemad pooled – nii ettevõte kui ka klient.