• Andekus võib esineda madala igavusläve kujul, mida peetakse oluliseks näitajaks, et laps võib olla andekas ühes või mitmes ainevallas ja vajab lisaväljakutseid, et kannustada oma aju.
  • Andekus võib olla maskeerunud teravmeelsuse, kõrgelt arenenud huumorimeele, tunnis lobisemise või lihtsalt ulakuste tegemise taha. Laps võib eelistada jutuajamisi vanemate inimestega oma vanusekaaslaste seltskonnale ja näib selle juures varaküps või isegi häbematu.
  • Lapsed ei käitu ega arene alati sel moel, nagu õppekavad neist ootavad. Nad võib-olla ei taha oodata, kuni minnakse edasi järgmise teema juurde; nad võivad kogu aeg pärida ja oma nina igale poole toppida. Ka see on näitaja, et laps mõtleb viisil, mis on tema vanusest ees ning vajab toetust.

Igavus: andekuse mask

Kui teie laps kannatab sageli igavuse käes, võtke seda tõsiselt ja tegutsege kiiresti. Kui laps tunneb, et pole midagi teha, muutub see harjumuseks, ja nad võivad sellega tegelemiseks võtta kasutusele üks või kaks strateegiat.

  • HOIAB END VARJUS: niisugused lapsed veedavad oma kooliaastad, jäädes märkamatuks. Nad on käitumises eeskujulikud ja õpetajatele alati suureks mõistatuseks, kui esinevad alla oma taset. "Ma ei tea, mis juhtus nende testipunktidega, nad käituvad tunnis nii hästi…”
  • HAKKAB KLASSI KLOUNIKS: need õppurid on ülimalt popid sõprade seas ja alailma on neil pahandusi. Nihelemine on tavaliselt nende lemmitegevus — seda muidugi pärast pahanduste tegemist.
Otsige tõendeid lapse annete kohta ka mujalt kui õpetaja teatised, märkused ja kontrolltööde tulemused. Kujutlusvõime on üks neid erilisi andeid, mida lapsed valdavad ja mida ei saa mõõta, aga see on paljudes valdkondades tähtis.

Näiteks kui teil on kodus tulevane kirjanik, mis siis teie arvates on tulevikus kirjastajale tähtsam: kas see, kui hästi teie laps matemaatilisi ülesandeid lahendas või see, kui palju on õpetajad tema loovust hinnanud?
Testid-kontrolltööd võivad hinnata küll lapse kirjaoskust, kuid mitte kujutlusvõimet.

Et lapse anded leiaksid täit tunnustamist, on oluline teada, mida oma lapses otsida. Asi on oskuses lugeda märke, mis muidu võivad märkamatuks jääda. Mõni lihtne või armas asi, mida varakult tähele panete, võiks tegelikult olla võti rikka, ent seni varjatud annetekogumi juurde.

Tühja sest käekirjast

Võtke näiteks vaatluse alla õigekiri. Korralik õigekiri on tore ja kasulik, kuid kas teadsite, et Einstein ei olnud õigekirjas eriti hea ja Leonardo Da Vinci olevat olnud suisa düsgraafik, sest ta kirjutas kõik peegelkirjas ja tagant ettepoole.

Seega ei tarvitse närveerida, kui teie lapse õigekiri ei ole niisama hea kui tema ideed. Õigekiri ja intellekt ei ole omavahel seotud. On tore, kui teie laps oskab õigesti kirjutada ja saab suurepäraseks kirjameistriks, kuid paljud silmapaistvad inimesed erinevatel aladel ei lasknud end häirida asjaolust, et nende õigekiri polnud just kõige parem. Siit ka sõnum teie lapsele: harjuta õigekirja ja aja asi joonde, kui saad, aga hinda ka oma kujutlusvõimet ja loovust... Lõppkokkuvõttes on just need tähtsad.

Allikas: B. Tynan "Make your child brilliant"