Suurimaks väljakutseks vanematele oli lugemishuvi tekitamine noorimas lapses Getteris. Tüdruk ei tahtnud mitte kuidagi vedu võtta – “Ei taha, miks ma pean lugema?! Parem mängime!” Seepeale otsustas ema siduda Getteri lugemise mängimisega ja see toimis kenasti. “Kui Getter tahab koos minuga või omaette iPadis mängida, peab ta enne teatud arvu lehekülgi raamatus läbi lugema,” selgitab Merge.

Nii Ralfi kui Getteri lugemishuvi toitmist alustas ema laste kolme­aastaseks saades täiesti nullist – tähtede ja lugemise õpetamisega. “Algul õppisime tähepuslede abil tähti, iga päev kasvõi viis minutit, ja liikusime siis kaartide ja tähe­piltidega arvamismängude abil lugemise poole. Kõige tähtsam on järjekindlus. Lugemiseks tuleb võtta aega iga päev ja teha seda võimalikult mänguliselt, et laps ei võtaks seda kui eba­meeldivat kohustust.” Kui tähtede kokkulugemine selge, võttis Merge kasutusele õhukesed raamatud, kus oli igal lehel pildi all üks lause. “See motiveeris lapsi kohe terve raamatu ühe hooga läbi lugema.” Ta lisab, et lastega koos lugemine või õhtune unejuttude ettelugemine ongi olnud nende peres see tõeline lastele pühendatud kvaliteetaeg.

Üheskoos raamatukogus

Laupäevane pärastlõuna väikses koduses Viimsi raamatukogus on vaikne. Vaid üks ema oma lastega vaatab riiulite vahel ringi. “Oleme tavaliselt viimased, kes siit kella kolme ajal lahkuvad, kui raamatu­kogu sulgema hakatakse,” lausub kolme lapse ema Lembe Levo (43). Tema väiksemad lapsed – Merivälja kooli 1. klassis õppivad kaksikud Marianna Eliisa (7) ja Markus Alfred (7) – ronivad osavasti riiulite vahele pandud trepp-pingil, et endale ka ülevalt poolt lugemist leida. Vanem poeg Martin Aleksander (12), kes käib Tallinna 21. kooli 6. klassis, on endale aga juba suure kuhja raamatuid sülle võtnud ja tassib need nüüd raamatukoguhoidja lauale.