VÄRVIPSÜHHOLOOGIA: Mis värv mõjub sulle inspireerivalt ja milline värv rahustab?
Värvide abil me tajume maailma. Lemmikvärvi riideid kandes tunneme ennast hästi. Värvid aitavad meid jõustada, punaseid rõivad kandes tunneme ennast võidukana ja must rõivastus paneb meid tundma end turvaliselt.
Klassikaline psühholoogia väidab, et inimene tajub maailma põhiliselt 5 meelega – nägemise, kuulmise, haistmise, maitsmise ja kompimise abil, kusjuures 80% informatsioonist saadakse nägemismeele kaudu.
Inimene eristab värve nagu helisidki, vastavalt silma ja kõrva võimalustele. Värvidel, helidel, lõhnadel ja maitsetel on meie meeltele umbes samasugune mõju nagu söögil seedeorganitele: nad on tunnetuslik toit, mida tarbib meie psüühika selleks, et infovahetust organismi ja keskkonna vahel töökorras hoida.
PUNANE on energia ja aktiivsuse värv. Ta on võitlev, ärritav, isekas ja agressiivne. Tõstab vererõhku ja pulsisagedust. Punane õhutab tegudele, peegeldab elujõudu, soove ja kirgi, rõõmsat aktiivsust, võitlusvalmidust ja eneseusaldust. Inimene, kes armastab punast värvi, on valmis iseendale uusi ülesandeid otsima ning nende lahendamiseks kogu oma jõu ja võimed mängu panema.
Inimene, kes alati ja igal pool punast värvi eelistab, võib osutuda kiitlejaks, praalijaks, vahvaks rätsepaks, kes tabab seitse ühe hoobiga. Punase värvi suhtes sallimatu inimene on nagu märter, kes alatasa on mures oma suure vastutuse pärast, kel pole kunagi millekski aega ning kes kahtlustab, kas teda ikka mõistetakse ja kiidetakse piisavalt.
Punast võib tajuda ka ohuna, seetõttu värvitaksegi ohtu tähistavad esemed punaseks: punane tuli valgusfooris sunnib juhti peatuma, tuletõrjevahendite punane toon on häiresignaaliks.
Punane erutab ja kütkestab vaatajat. Kuningarüüd on sageli olnud punased.Teatrites on toolid ja kardinad pidulikkuse röhutamiseks tihti purpurpunased.
Prantsuse luuletaja on ütelnud, et naist, kes on riietatud punasesse, on kerge võrgutada. Punane võib siin tähendada kihku tunnete järele. Vanas Indias sümboliseeris punane kirge ja naiselikkust.
Slaavlased on kasutanud punast värvust kaitseks kurja pilgu eest. Vanas Hiinas oli punane tseremooniate ja korra värv. Punaseid rõivaid tavatseti kanda suvel, rõhutamaks rõõmu ja ilu. Ka Eesti rahvamütoloogia seostab punast elu, tervise, rõõmu ja uhkusega. Pidulikud seelikud on paljudes maakondades punased olnud.
SININE rahustab meeli, lõõgastab närve, aeglustab mõttetegevust. Sinine on rahu ja harmoonia värv. Teda on peetud ka hingelise tundlikkuse ja intuitsiooni, sisekamuse värvuseks. Ent kui sinise keskel pikka aeg aviibida, võib see värvus mõjuda külmana. Veel seostatakse sinist tundesügavuse, vaikusega, ühendava või kaugustesse pürgiva kurvameelsusega. Tumesinine viitab ka kohanemisele olemasolevate võimalustega, valmisolekule anda ja loobuda, tagasihoidlikkusele.
Sinine tähistab ühteaegu nostalgilist leppimist olemasolevaga ja andumist, kui ka võimalust olla samaaegselt eemal ja ära.
Sinist alati ja kõiges eelistav inimene on Lüscheri arvates üsna tõenäoliselt heasüdamlik ingel, kes on võtnud nõuks enesesalgamisest ja eneseohverdamisest rõõmu tunda. Ta on järeleandlik, valmis kompromissideks, rahusobituseks ja leppimiseks. Sinist vihkav inimene on kui saatan, kes esimesel pooltunnil on veetlevuse kehastus, teisel pooltunnil kannatav ja kolmandal tunnil taas üksinda.
See värvus sümboliseerib hämarikku ja videvikku, usku, truudust, viljakust, lõpmatust, ta vaigistab ja hellitab nagu meri.
Vanas Roomas peeti sinist jumalate värvuseks. Slaavlastele on sinine olnud hädade eest kaitsjaks, Indias on Krishnat ja üldinimlikku armastust seostatud sinisega. Eestis on sinine tähistanud truudust, usku, tumesinine ka leina. Sinist on peetud ka intellekti värvuseks.
LILLA püüab ühendada punase impulsiivsuse ja sinise pehme alistuvuse, esindades niimoodi ühildumist. Lilla on üleminek, salapära, unistused ja fantaasia.
Prantsusmaalt on alguse saanud nimetada homoseksualiste, kes on viinud erootika mõnikord kultuseni, “lilladeks”.
Rooma Katoliku kiriku kultuuris tähendab sügav lilla aga siirast patukahetsust, leplikkust, alandlikkust.
ROHELINE on looduse, haljuse värvus, mis turgutab ja aitab ennast leida. Roheline leiab tasakaalu ja loob harmooniat: linnaväsimust läheme välja puhkama ja energiavaru taastama ikka maale.
Rohelist värvi kirjeldatakse kui liikumatust, vaoshoitud jõudu, mis võib kohe uuesti aktiviseeruda. Rohelises on peidus eluvõimalus, mis on täiesti puudu hallis värvis. Seda seostatakse enesega rahulolu, sisemise tasakaalu ja oma õiguste eest seismisega. Rohelist armastavat inimest kirjeldatakse väärika aadlikuna, kelle käitumine vastab tema tõekspidamistele ja kelle deviisiks on “nobless obliga” – “seisus kohustab”.
Vanas Hiinas on rohelist seostatud humaansusega, Eestis kevade, rõõmu, kasvamise, lootuse ja eluvõimalustega.
ORANZ mõjub kuumana, kuiva ja tihke ja kompaktsena, ta stimuleeerib ja kannustab, kütkestab ja soojendab oma paistega. Oranz sümboliseerib ülevoolavat ja puhast rõõmu, aga ka julgust, võimsust, luksust, uhkust ja karjerismi.
KOLLANE toob päikesepaistet ja optimismi kõige hallimasse päeva. Öeldakse, et kuna kollane toon peegeldab tagasi palju valgust, näib kollast kandev inimene paari kilo võrra kogukamana. Sellest hoolimata teeb kollane rõõmsaks. Sisustuses mõjub kollane sooja ja sõbralikuna, sellepärast eelistavad paljud ka kollast valgust valgele.
MUST. Läänemaailmas on lmust eina ja allmaailma värv, millel on seos ka nõidusega (must maagia).
Hoolimata sellest, et musta värvi seostatakse süngete teemade ja surmaga, muudab see kandja, paljude arvates, tõsiseltvõetavamaks ja usaldusväärseks. Tihti soovitatakse kanda pärastlõunastel üritustel „väikest musta kleiti“, nii pole ohtu libastuda rõiva valikul.
Allikas: Pärnumaa kutsehariduskeskuse koduleht.