Kui ütled: “Jah, beebi magab nagu kulda”, pääsed ilmselt edasisest uudistamisest, isegi kui olukord tegelikult nii ei ole, kuid vastates “ei, ega ei maga küll”, ootab Sind ees terve jada “abistavaid” nõuandeid selle kohta, kuidas asjade seisu parandada. Sellised nõuanded on sageli siirad ning hoolivad, kuid paljud neist on tegelikult vasturääkivad ja halvemal juhul ka kahjulikud. Samuti on vastsel emal kerge kogu selle infotulva all segadusse sattuda.

Järgnevalt olemegi välja toonud kõige enam levinud nõuanded vastsetele emadele koos unenõustaja profesionaalse hinnanguga. Seda ikka selleks, et Sul kogu kuuldud info virr-varris kergem orienteeruda oleks!

#1: Lase beebil valges magada, et ta ööl ja päeval vahet teeks

See lähenemine võib beebi esimesel 3.-4. elunädalal küll toimida, kuid üldiselt soovitame vastupidist - beebi tuba võiks olla pimendatud nii uinakute kui ööune vältel. Niiviisi õpib laps, et pimedus tähendab magamist ning valguse vähendamine aitab tal kergemini rahuneda ja uinuda. Samuti toodetakse melatoniini - n-ö unehormooni - kehas ainult pimedas keskkonnas. Seega soodustab pimedas magamine paremat unekvaliteeti ja pikemat und ja seda nii lastel kui täiskasvanutel.

Parim viis päeva ja öö eristamiseks on tekitada päevarütm regulaarsete une- ja söötmisaegadega. See ei tähenda, et laps peaks alati magama samal kellaajal või sööma kindlaks määratud ajavahemike tagant! Pigem tähendab see seda, et pakud lapsele päeva jooksul regulaarselt süüa (soovitused leiad allpool), isegi, kui see tähendab, et magav imik tuleb toitmiseks äratada. Selliselt tagad, et beebil ei teki päeval toitainete defitsiiti, mis viiks sagedaste öiste ärkamisteni, et ööpäevane kaloraaž täis saada. Kokkupuude päevavalgusega ärkveloleku ajal aitab beebi kehal samuti ööpäeva rütmi paremini reguleerida ning mõne nädalaga normaalse magamisrütmi leida.

#2: Lase lapsel ennast tühjaks nutta, siis õpib ta ise magama jääma!

Sellel soovitusega ei saa me kohe kuidagi nõustuda. Vastsündinud on bioloogiliselt ebaküpsed ning nad ei ole võimelised ilma välise abita rahunema. Seda ei tohiks aga segi ajada iseseisvalt magama jäämisega!

Iseseisev uinumine on midagi, mida paljud imikud juba vahetult pärast sündimist suudavad. Eriti, kui nad ei ole ala- ega üleväsinud ning nende kõht on magama minnes täis. Kuid kui vastsündinu nutma hakkab, vajab ta peaaegu alati mingisugust välist abi selleks, et uuesti rahuneda. Võib-olla piisab sellest, kui asetad käe beebi rinnale või seljale, et kergelt patsutades beebi maha rahustada. Teinekord võib ta aga vajada rahunemiseks rohkem lähedust, ringi kõndimist või kerget kiigutamist.

Väga sümpaatne on vaatleva vanema printsiip - olla valmis sekkuma vastavalt vajadusele, kuid mitte reageerida üle. See tähenda, et võtad veidi aega, et aru saada, mida Su beebi hetkel vajab, selle asemel, et kinnisilmi iga krabina peale päästeoperatsioon algatada.

Võime iseseisvalt rahuneda hakkab arenema umbes 5-6-kuuselt. Enne seda võib eeldada, et beebi vajab rahunemiseks välist abi.

#3: Hoia last päeval kauem üleval, et ta öösel paremini magaks

Selline lähenemine ei tööta peaaegu kunagi. Tavaliselt muudab see olukorra hoopis hullemaks! Kui beebi on uinakute vahel liiga kaua ärkvel, väsib ta liigselt ära. Üleväsimus aga põhjustab kõrgendatud stressihormoonide taset, mis muudab uinumise ja pikalt magamise veelgi keerulisemaks. Sageli kaasneb sellega ka tusatuju ja palju nuttu. Eakohaste ärkvelolekuaegade järgimine ja regulaarsed uinakud päeval on eelduseks kosutavale ja pikale ööunele!

Muuseas - eakohaste ärkvelolekuaegade järgmine ning eakohane päevarütm on kasulikud igas vanuses! Üleväsimusest tingitud unemured ei küsi, kas laps on 4 nädalat, 4 kuud või 4 aastat vana!

#4: Toida imikut iga 4 tunni tagant, et ta paremini magaks!

Vastsündinute magu on väga väike, mistõttu peavad nad regulaarselt sööma. Beebi esimestel elupäevadel/nädalatel on kõige kindlam viis tagada lapsele vajalik kaloraaž toites vastavalt beebi nõudmisele.

Enamasti tähendab see söötmist iga 2-3 tunni tagant. Beebi esimese paari nädala jooksul soovitaksin päevasel ajal (7.00-22.00) beebit ​vähemalt​ iga 3 tunni tagant toita.

See tähendab ka seda, et beebi tuleb söömiseks vajadusel iga 3 tunni tagant äratada, VÕI vajadusel toita beebit ka tihemini. Niiviisi saab beebi suurema osa ööpäevasest kaloraažist kätte päeval, mis aitab tal öösel toitmiste vahel pikemalt magada (ajal, mil ka Sina magada tahad!).

#5: “Mul magas laps juba 2-kuuselt terve öö läbi. Sa lihtsalt pead...”

Enda võrdlemine teistega on mõistlik vaid siis, kui usaldad täielikult ütleja nõuandeid ja tead, et need ei põhine vaid tema isiklikul kogemusel. Iga pere on erinev ja iga laps ainulaadne! Jah, on universaalseid nõuandeid, mis toetavad kõikide vastsündinute head und loomulikul moel, kuid une areng on siiski individuaalne ja sama nõuanne ei pruugi toimida iga lapsega. Tuleb kuulata rohkem oma instinkte ning jälgida, mida Sinu laps tegelikult vajab!

Unehaldjas on suure südamega rahvusvaheline väike-ettevõte, mis tegeleb imikute ja väikelaste unega, pakkudes Eesti emadele-isadele teaduslikku, usaldusväärset ja kiindumus-sõbralikku unenõustamisteenust ning seminare. Rohkem infot koolitusseminaride​ ja u​nenõustamise​ kohta leiad Unehaldja k​odulehelt​. Saa Unehaldjaga tuttavaks ka sotsiaalmeedias - F​acebookis​ ja ​Instagramis!​