Sa jooksed kui orav rattas ja püüad end raevukalt läbi elu suruda, kuid ei jõua eriti kuhugi. Infot tulvab igalt poolt peale. Selles virvarris pole sul lõpuks enam aimugi, kuidas õnne ja rahuloluni jõuda. Sinu sisemine kriitik teeb endast kõik, et tunneksid end lootusetu hädavaresena. Ta muudkui õõnestab ja õõnestab su enesekindlust, kuni sellest jäävad järele vaid riismed.

Kõlab tuttavalt? Siis loe seda katkendit!

Mõtle asjale või asjadele, mida sooviksid oma elus muuta. Kus tahaksid näha edasiminekut? Mida sa tegelikult tahad saavutada?

Võta see eesmärk ja jaga see osadeks. Missuguseid konkreetseid meetmeid pead rakendama, et seda saavutada? Missuguseid verstaposte pead edasimineku kaardistamiseks üles seadma?

Kaalulangetamiseks mõtle, kuidas peaksid muutma oma söömisharjumusi, rohkem trenni tegema ja üleüldse hakkama harrastama tervislikke ja arendavaid harjumusi. Mõtle läbi igapäevased vajalikud tegevused. Muuda need reaalsuseks.

Ära veel siinkohal peatu. Mõtle, missugune peaks olema sinu mõtteviis teekonnal parema füüsilise vormi poole ja ka pärast selle saavutamist. Pead järeleandmatult püüdlema oma eesmärgi poole, eriti siis, kui need minevikust pärit automaatsed sisekõned muutuvad sinu peas üha valjemaks.

Kui oled seisnud oma probleemidega silmitsi, siis kuidas sa seda muutust tajud? Kuidas muutuvad sinu tõekspidamised enda kohta, kui oled lõpuks see heas vormis ja tervislike eluviisidega inimene, kes sa olla tahtsid? Kuidas selline elu välja näeb? Hoiatan ette, sa ei muutu äkitselt lahedaks. Sinu tulevik pole lahendus sinu olevikule.

Nagu eelnevalt mainisin, siis alateadvuse mõtted on psüühikas sügavalt juurdunud, seega on vaja rohkelt mõttetööd, kujutlusvõimet ja pühendumust, et muuta need nähtamatud, kuid väga mõjuvõimsad mõtted sellisteks, mis sinu püstitatud eesmärkidega rohkem sobituksid. Nagu selle raamatu iga lehekülje puhul, tuleb ka siin võtta aega selle kõige läbimõtlemiseks.

Kui vaatad neid eelnevalt arutatud probleemseid alasid oma elus, vahest suudad neid ühendada mõne sinu meeltesse jäädvustunud emotsionaalse sündmusega oma elus. Ehk oli see truudusetus suhtes, kiusamine lapsepõlves, vanemad, kes ei vastanud sinu soovidele ja vajadustele, avalik alandus või suur läbikukkumine karjääris.

Kuid mida rohkem mõtled tulevikule ja sellele, mida sa tegelikult tahad saavutada, seda sügavamalt juurduvad need mõtted sinu meeltesse ning jäävad sinna pidama. Pea meeles, ära võitle oma mõtete ja tegude vastu, kui sa oma tegelikke võite uurid ja avastad, pigem muuda nende suunda ja sea endale uued eesmärgid ja tulemused. Selline teguviis suurendab teadlikkust ja hoiatab, kui kaldud teelt kõrvale. Mida paremini neid mustreid mõistad, seda suurem on võimalus neid muuta.

Kui oled paika pannud eesmärgid, mida pead oma elus enda omadeks, ja mis veel tähtsam, kui tegutsed järeleandmatult nende nimel, siis on nende täitumine vaid aja küsimus.

Me tahame võita. Sina tahad võita. Määra kindlaks oma mäng, võta väljakutse vastu ja püüa ennast sügavamalt ja tähenduslikumalt mõista.

Tõeline enesemõistmine ja isiklikud piirangud toovad kaasa üha rohkem vabadust ja edukust. Mida rohkem tajud oma elualadel automaatset mõttemaailma, seda rohkem ruumi ja võimalusi sul tekib.

Tule välja. Usalda ennast, alistu täielikult oma tohututele võiduvõimalustele. Sea oma võidueesmärgid paika uudsel ja põneval viisil. Nõua endalt suuri asju ja korda minu järel: „Ma tahan võita.“ „Ma saan hakkama.“

Kõigi inimeste elus tuleb ette aegu, kus tuntakse ennast pisut rusutuna, veidi lööduna. Seda siis, kui tundub, et miski ei lähe nii, nagu tahad. Sa pole küll täiesti alla andnud (kuigi mõnikord tegelikult oled), kuid samas käib siiski tõsine võitlus.

Vahest seisad silmitsi ülisuure probleemiga: sind vallandati, sinu abikaasa tahab lahutada, sõitsid oma auto segi või juhtusid kõik need kolm asja korraga. Nii palju siis vedamisest, mis?

Või see võib olla ka midagi ebaolulisemat. Su lemmiksärk on kadunud. Su prillid läksid katki. Koer sõi su kirjad ära. Sa said liiga vähe magada. Sul kõrbes toit põhja.

Asi on selles, et negatiivsed kogemused piirduvad harva ainult ühe probleemiga. Need levivad. Need immitsevad kõikidesse eluvaldkondadesse nagu mingi mürgine kemikaal.

Kui sul on rahalised raskused, siis muretsed teadlikult või alateadlikult selle pärast ka õhtusöögi ajal, mis tähendab, et sa ei naudi oma sööki. Tunned ennast pere juuresolekul ärevana. Tunned pahameelt abikaasa suhtes ja kaugened lastest. Oled ärritunud, kui su koer haugub või naabrid teevad liiga palju lärmi. Väikesed asjad nagu tihe liiklus või pikad järjekorrad hakkavad sind kiiremini ärritama.

Väiksemad probleemid hakkavad mõjutama suuremat pilti ja sulle tundub, nagu oleks kogu su elu rikutud. Nagu siis, kui ajad kohvitassi laual ümber ja väikestest probleemidest saavad kiiresti suuremad: kui pruun vedelik armutult sinu sülearvuti, telefoni ja arvetekuhja poole voolab, püüad lootusetult kogu seda kaost salvrätikuga kuivatada ning kogu see üritus on nagu mingi meeleheitlik katse toimunud katastroofi eitada, kuid kõik see tekitab vaid veelgi suuremat segadust.

Väike segadus võib mõjutada kõiki elualasid, kuni need emotsioonid, mis selle sündmuse käigus tekkisid, muutuvad sinu üldiseks vaatenurgaks kõige suhtes.

Sa hakkad mõtlema ...
„Elu on liiga keeruline.“
„Ma ei saa sellest kunagi üle.“
„Kõik on jobud.“
„Mulle aitab sellest pasast.“

Ükski nendest mõtetest ei peegelda tegelikkust (olenemata sellest, mida sa hetkel mõtled), vaid pigem sinu ettekujutust sellest. Kahjuks ei muuda see teadmine midagi, kui sa ise kõige selle keskel lõksus oled. Ning muidugi teeb see kõik asjad kuidagi veel hullemaks. Minu elu negatiivsed kogemused ei aita mul asjadest üle saada, veelgi vähem aitavad need mul elu nautida.

Sellise olukorra lahendamiseks peab muutma oma vaatenurka probleemide ja maailma suhtes ja omaks võtma uue, palju optimistlikuma ja mõistlikuma lähenemise.

Seetõttu on järgmine isiklik põhimõte „Ma saan hakkama“.

Gary John Bishop

Tõlkinud Kertu Niilus

Vaata ka: www.pegasus.ee