Selleks, et last vaikima panna, oled sa võib-olla talle loengut pidanud või teda ähvardanud, kuid su lapse lühike tähelepanuvõime ja loomulik ülemeelikus ei lase tal lärmi tegemisest hoiduda. Sinu jaoks on oluline oma lapsele õpetada, et mõned paigad on vaiksed alad, aga ära eelda, et ta neid alati ilma sinu meeldetuletusteta mäletaks.

Tervislik mõtteviis

Sisekõne. Hoia oma sisekõne positiivsena. Ütle endale: „Ma armastan oma lapse entusiasmi, aga mulle ei meeldi, kui ta nii lärmakas on. Ma saan aidata tal vaiksem olla, kui see vajalikuks osutub.“

Empaatia. Pane end oma lapse kingadesse, mõeldes: „Ma mõistan, et raske on vaikida, kui sa ei taha. Mu laps on täpselt minu moodi – ma pean endale meelde tuletama, et austada end ümbritsevaid inimesi, kui telefoniga räägin.“

Õpeta. Õppimine nõuab aega, kannatust ja harjutamist. Näita või selgita, kuidas järgida vaikimisreegleid, kui seda teha on vaja.

PROBLEEMI LAHENDAMINE

Mida teha?

Õpeta oma lapsele empaatiat

Lapsed sünnivad võimega tunda empaatiat – hakka juba varakult neile iga päev õpetama, kuidas mõista teiste tundeid. Kui su laps soovib näiteks enda tahtmist saada, küsi talt sõbralikult: „Mis sa arvad, kuidas vanaisa end tunneb, kui sa tasa pole ja su jutt ta üles äratab? Kuidas sina end tunneksid, kui inimesed sind magamast üles ajaksid?" Me tahame olla viisakad ja näidata välja austust. Oskus vajaduse korral tasa olla on viisakas ja näitab, et me hoolime inimestest, kes vajavad, et me ei lärmaks.

Anna vaikimisega eeskuju

Sinu laps vajab pidevaid näited käitumisest, mida temalt ootad, seetõttu näita talle, kuidas sa tahad, et ta käituks. Kui oled näiteks kodus oma korteris, siis proovi järjepidevalt kasutada oma vaikset aega. Lisaks kuulab su laps sind tähelepanelikumalt, kui sa kasutad vaikset häält.

Tee reeglid

Lapsed vajavad reegleid, mis pakuvad neile piire, struktuuri ja turvatunnet. Kui laps läheb vaiksesse alasse, ütle talle, et reeglite kohaselt peab ta olema tasa, püsima sinu lähedal, kuulama ja sositama. Ütle: „Raamatukogus on reegel, et me kasutame vaikset häält. Vaatame, kui vaikselt me saame seal olla.“

Kiida vaikselt kõndimist

Ütle: „Aitäh, et sa põrandal tasa kõndisid. Ma tean, et meie all olevas korteris elavad inimesed hindavad seda, kui me vaikselt oleme.“

Lepi kokku signaal, mis tuletab meelde, et tuleb tasa olla

Õpeta oma lapsele, et sõrme huultele panemine tähendab, et sa soovid talt vaikust. Enne raamatukokku minemist tuleta oma lapsele meelde sõrm-huultel-märki: „Pea meeles, et raamatukogu on vaikne ala. Me peame seal kasutama vaikset häält. Harjutame nüüd. Kujutle, et me oleme raamatukogus. Paneme mõlemad oma sõrme huultele, et meil oleks meeles, et peame vaikselt olema.“

Lahku vaiksest alast

Kui isegi pärast su meeldetuletusi, et ta kasutaks vaikset häält, ei järgi su laps reeglit, ütleb see sulle, et ta peab rohkem kodus harjutama vaikses alas käitumist, enne kui sa ta sinna kaasa võtad. Ütle: „Mul on kahju, et sa tasa ei ole. Me peame nüüd lahkuma.“ See võib põhjustada hetkelise jonnihoo, kuid oluline on tegevus lõpule viia ja lahkuda, nagu lubatud.

Mängi kodus vaikimismängu

Sea oma telefoni taimer kolme minuti peale ja ütle: „Püsime võimalikult vaikselt, kuni kuuleme kella helisemas.“ Kiida sosistades oma last nende kolme minuti jooksul, öeldes asju nagu: „Sa oled nii tasa.“ Suurenda ajapikku vaikimisaja pikkust, kuni oled oma lapsega rahul ja ta suudab pikemaid perioode vaikselt olla.

Planeeri vaikseid tegevusi

Kui soovid, et su laps oleks kindla aja tasa, siis võimalda talle vaikseid tegevusi nagu pildiraamatud, markerid ja paber või tahvelarvuti, et ta saaks lugeda, joonistada või mängida õpetlikku mängu, mis hoiab tema tähelepanu hõivatuna. Hoia lärmakad tegevused mänguväljaku jaoks.

Mida mitte teha?

Ära karju

Hoolimata sellest, kui ärritatud sa oled, väldi karjumist. See pole mitte ainult ebatõhus viis oma lapsele sobiliku käitumise õpetamiseks, vaid annab ka täpselt vastupidist eeskuju soovitud vaikimisele.

Ära mine kohtadesse, kus su laps toime ei tule

Kui sa mõistad, et su lapsel on probleeme vaiksetes alades tasa püsimisega, siis ära anna talle võimalust läbi kukkuda. Proovi mitte minna vaiksetesse aladesse enne, kui sa tead, et ta on õppinud vaikimisreegleid järgima, kui neid tarvis läheb.

PROBLEEMI ENNETAMINE

Vali tegevuspaik

Mõista, et väikesed lapsed on loomuldasa lärmimasinad, nii et väldi nende panemist olukordadesse, kus nad peavad olema vaikselt, kuni sa tead, et nad suudavad vaikusereeglit järgida. Kui sind on näiteks kutsutud hardale tseremooniale, siis arvesta, et su laps ei pruugi mäletada oma „siseruumide hääle“ kasutamist ja võib hakata lärmi tegema. Kui soovid seda vältida, korralda asjad tema jaoks ümber.

Hoia käigud vaiksetesse kohtadesse lühikesed

Sa tead, kui tüütu on pikalt viibida vaikses kohas, ja sina oled ju täiskasvanu! Kaheaastase jaoks võib viie minuti pikkune vaikus olla talumatu. Planeeri vaiksetes kohtades olemised võimalikult lühikestena.

Kingad jalast

Kui sa elad korteris ja sul on alumised naabrid, siis loo reegel, et kõik kingad jäetakse välisukse juurde. Sokkides jalad teevad kingadest vähem häält ja võivad sageli pehmendada helisid, mida naabrid su korterist kuulevad.

Lugu juhtumist: lärmakas Lucas


Viieaastane Lucas oli lärmakas. Talle meeldis joosta, hüpata ja karjuda, lastes oma ülemeelikusel möllata. Kuid Lucas elas koos oma ema Lauraga korteris ja tema tehtud lärm kutsus sageli esile kaebusi inimestelt, kes elasid nende all.

Kuidas Laura ka ei proovinud, ei suutnud ta poissi vaos hoida. Ta avastas, et noomib poega pidevalt lärmi tõttu, ja naabritele mõeldes tema ärevustase üha tõusis. Laura ähvardas Lucast laksuga, kui poiss tasa ei olnud, kuigi ta teadis, kui vale on oma last lüüa. Seetõttu sai vaiksest ajast tema ainus abivahend ja Lucas paistis veetvat üha enam aega kodus väikesel toolil istudes ja taimeri helinat oodates. Laurale meeldis, et suutis hoida Lucast vaikimas enamik aega, kui nad kodus koos olid, kuid ta teadis, et pidev rahunemisaja kasutamine pole hea ei talle, pojale ega ka nende suhtele.

Laura otsustas katsetada uut strateegiat, millest lootis, et see õpetab Lucasele kodus pikemalt vaikselt olema. Ta otsustas, et välistest tegevustest saab Lucase auhind vaikselt olemise eest, nagu ka ohutusventiil aurule, mis Lucases vaikselt olles kogunema kippus. Laupäeval, kui Lucas üles-alla hüppas ja mänguväljakule minekut anus, jõudiski kätte aeg, mil Laura oma plaani rakendada sai. Ta ütles Lucasele, et kui ta suudab pool tundi vaikselt olla, võivad nad mänguväljakule minna. Laura seadis telefoni taimeri paika ja andis Lucasele ülesandeid, mida tehes sai poiss aidata emal koos kööki koristada.

Köögi puhastamise ajal kiitis Laura pidevalt Lucast, kui palju temast abi on, ja tuletas talle meelde käiku mänguväljakule, mida ta välja teenis. Kuid veerand tunni möödudes jooksis Lucas diivanile, et teha paar lõbusat hüpet.

„Lucas, mul on kahju, et sa ei suutnud tasa olla, kuni kell heliseb,“ ütles Laura rahulikult. „Nüüd me peame taimeri uuesti paika panema ja tasa olemist harjutama,“ Ta andis Lucasele uuesti mõned valikud vaikseteks tegevusteks: „Palun vali neist üks.“

Laura lisas taimerile viis minutit ja Lucas otsustas ootamise ajal klotside kataloogi vaadata. Ta käis pidevalt köögis küsimas erinevate komplektide kohta, mida kataloogis nägi, kuid ta kõndis vaikselt ja sai vaikse käitumise eest kiita.

Seekord Lucas võitis vaikimismängu ja teenis ära käigu mänguväljakule. Laura otsustas kodus sagedamini taimerit kasutada ja tegi nimekirja vaiksetest tegevustest, mida nad koos ette võtta saavad. Ta otsustas, et õhtud veedavad nad enamasti koos Lucasega tema uneajani mängides, pärast mida saab ta asuda oma töö kallale. Viieaastasena vajas poiss enda vaiksemaks versiooniks saamiseks ning selleks oma aja struktureerimises ja enesekontrolli õppimises ema abi!

Sellest raamatust, mida on müüdud miljon eksemplari, leiad praktilisi tegutsemisviise, et parandada nii laste õppimisvõimet, käitumist kui ka tervist. See õpetab käitumisprobleemidega toime tulema armastaval, kuid kindlal moel, suurendades samal ajal lapse võimet taluda pinget ja soovide täitumise edasilükkumist.

Raamat on abiks väga paljude murede puhul, sealhulgas

vasturääkimine,
kadedus,
klammerdumine,
ekraanisõltuvus,
manipuleeriv käitumine,
jonnimine,
uneaja halvad harjumused,
hädad söömisega.