Koolilapse laiskusega hädas? Psühholoogi praktilised soovitused hoolivatele vanematele
Mis on laiskus?
Bioloogid annavad neutraalse definitsiooni, nimetades laiskust üliolulise energia säilitamise põhimõtte ülemääraseks rakendamiseks. Antropoloogide arvates on laiskus teaduse ja tehnika arengu üheks põhjuseks.
Psühholoogia seisukohalt on laiskus lihtsalt sümptom ja tegutsemistahtejõuetuse motiivid peituvad sügavamal. Laiskus jaguneb isegi mitmeks tüübiks, sõltuvalt selle esinemise põhjusest: motivatsiooni puudumine, inimese psühhofüsioloogilised omadused, tavaline väsimus.
Laiskuse taga peidab end muu
Vanemad kurdavad sageli oma laste üle, et nad on laisad ja igaüks lisab sellesse kontseptsiooni midagi omalt poolt: nad ei taha õppida ja teha kodutöid, nad ei tegele spordiga, ei loe raamatuid, nad ei aita majapidamistöödes ja nõude pesemisel, vaid lükkavad neid tegemisi edasi.
Paljud vanemad ei püüa olukorda mõista ja usuvad, et kehvade hinnete ja segamini toa taga on laste laiskus. Ent tuleb meeles pidada, et lapsed on oma olemuselt väga aktiivsed ja uudishimulikud, seega ärge otsige võimalusi võitlemaks laiskusega, vaid proovige välja selgitada selle põhjusi.
Kuidas laiskust ära tunda?
Enne erinevate “laiskuse vastaste retseptide” esitamist toome välja kaks laiskuse tuvastamise reeglit.
1) Enne lapse laiskusega võitlemist tuleb arvestada lapse vanusega. 7–12-aastased võivad väljendada vastumeelsust õppimise vastu lihtsast harjumuse puudumisest või hajameelsusest. 12–16-aastaselt on laiskusel kõige sagedamini psühholoogilised põhjused: enesekindluse, motivatsiooni puudumine.
2) Rääkige oma lapsega. Kasutage aktiivset kuulamist ja küsige lapselt, miks ta oma tegemisi edasi lükkab või keeldub neid tegemast. Suhtuge tema sõnadesse ja arutluskäiku hoolikalt, näidake, et olete tema elust tõeliselt huvitatud.
Laiskuse vastu ei eksisteeri tervendavat tabletti, mille saab lapsele “määrata”, et probleem ununeks. Nooruki laiskusega võitlemine on aeganõudev, nii et ärge oodake kiireid tulemusi.
Lapse laiskuse sagedased põhjused
Põhjus: väsimus
Tänapäeva koolilapsel on päev planeeritud sõna otseses mõttes minutite kaupa: veebitunnid, treeningud, huviringid, suhtlemine sõpradega jne. Mida vanem õpilane, seda tihedam on ajakava, mis võib põhjustada teismelises laiskust. Kui näete, et teie laps alustab vastumeelselt uue keelekursusega või suhtub tõrksalt eraõpetaja lisaülesannetesse, siis tasub mõelda, kas on laps ehk liiga hõivatud?
Lapse ajakavas, olenemata tema vanusest ja vaatamata tema huvide mitmekülgsusele, peab olema aega puhkamiseks. Seejuures peab puhkus meeldima just lapsele. Isegi kui teismeline lihtsalt lebab diivanil, ei tohiks talle seda ette heita, ajada õue mängima ega sundida teda lugema raamatut.
Kuidas tulla toime ülekoormusest tingitud laiskusega?
Jälgige lapse ajakava mitme päeva jooksul. Kas tal on piisavalt aega puhkamiseks? Kui ei, siis tuleks ajakava üle vaadata.
Korrastage une- ja puhkerežiimi korraldust. Õigeks arenguks vajab 8–13-aastane laps vähemalt 9 tundi und ja 14–18-aastane teismeline vähemalt 8.
Samuti on oluline tervislik toit ja jalutuskäigud värskes õhus (vähemalt tund päevas). Kui need tingimused ei ole täidetud, võib keha reageerida laiskuse ja ükskõiksuse näitamisega.
Aidake teismelisel korraldada igat päeva. Õpetage teda pidama päevikut, koostama tegevuste nimekirja ja seadma tegevusi tähtsuse järjekorda. Vanemas koolieas saab juurutada ka keerukamaid ajajuhtimise tööriistu: strateegilist planeerimist, rakendusi aja arvestamiseks ja efektiivsuse suurendamiseks.
Põhjus: nõrk tahtejõud
Nimetatud laste laiskuse põhjus on iseloomulik alg- ja keskkooliealistele õpilastele. Eriti kui last ei ole õpetatud töötama, teda ei ole kaasatud majapidamistöödesse või ülesannete täitmisesse. Noorukitest, kelle eest teevad kõik ära täiskasvanud, kasvavad paraku sageli parasiitsed isikud.
Stanfordi professor Kelly McGonigal võrdleb tahtejõudu lihastega. Lihaseid aitab arendada ju ainult regulaarne treenimine, ainuüksi soovist siin ei piisa.
Lahendus
Ärge solvake ega tehke lapse üle nalja. Kui nimetada teismelist pidevalt looderdajaks, hakkab ta seda rolli meelsasti järgima. Meenutame lihaseid: sportlased treenivad pidevalt, mitte ei tegele enesepiitsutamisega.
Julgustage last tegema sporti – see arendab eneseületamise tungi, tulemuste poole püüdlemist ja harjumust töötada pühendumusega. Oluline on valida spordiala, mis lapsele meeldib ja on talle jõukohane.
Looge harjumusi.
Teha midagi regulaarselt on veel üks viis treenida tahtejõu lihast ja tugevdada seda. Ei ole mõtet ärgitada last hakata kohe hommikuti jooksma – alustage väikeste lihtsate harjumustega. Näiteks viis minutit võimlemist hommikuti, kontrastdušš, iganädalane toa koristamine. Laiskuse vastu võitlemisel ei ole peamine kestus, vaid regulaarsus.
Arvestage lapse individuaalsete omadustega. Nii laste kui ka täiskasvanute seas on öökulle ja lõokesi, sangviinikuid ning flegmaatikuid. Koleeriku jaoks on näiteks raske teha hoolikat tööd ja öökullil on raske omandada uut materjali hommikuti. Proovige kasutada oma lapse biorütmide tunnuseid ja temperamenti tema heaks.
Koostage laisa teismelise isiklik tahtejõu arendamise plaan. Tehke seda kindlasti koos lapsega. Lõppude lõpuks räägime tema tugevusest ja tahtest. Sarnaselt ajajuhtimisega, tuleb tööriistad valida vastavalt vanusele.
Põhjus: motivatsiooni puudumine
Kui inimesele ei meeldi see, mida ta teeb, ei aita ei ajajuhtimine ega kõige õigem režiim. Motivatsioon on edu võti mis tahes tegemistes ja see on mõjutatav.
Lahendus
Aidake lapsel keskenduda talle huvipakkuvale. Rääkige südamest südamesse ja kuulake tähelepanelikult ning seejärel mõelge, kuidas viia lapse haridus vastavusse tema huvidega.
Kui teie laps ei viitsi õppida, selgitage talle tervikliku hariduse olulisust. Edutsoonid on suurepärased, ent keegi pole tühistanud matemaatikaeksamit humanitaaridele.
Antud valdkonda tuleb omandada kõikidel, vähemalt põhitasandi ulatuses. Teismelised suhtuvad haridusse mõnikord liiga sõna-sõnalt: “Kui ma olen juba otsustanud, et hakkan tegelema muusikaga, siis miks peaksin ma suutma lahendada võrrandeid?” Oluline on selgitada mittemeeldiva teema tähendust ja selle eeliseid.
Tooge õigeid näiteid.
See meetod sobib hästi laiskadele teismelistele, kes võivad eakaaslastega seotud probleemide, armumise ja muude murede tõttu kaotada igasuguse motivatsiooni õppimiseks. Teismelised armastavad edulugusid ja imetlevad inimesi, kes on oma valdkonnas palju saavutanud.
Populaarne näitleja Emma Watson pani oma näitlejakarjääri ülikooli lõpetamise nimel ootele. Miljardär Richard Branson nimetab igapäevast raamatute lugemist parimaks investeeringuks iseendasse. Viidake populaarsete inimeste edulugudele ja näidake, et armastus teadmiste vastu ja enesearendamine on edu vältimatu kaaslane.
Kokkuvõtteks
Enne võitlemist laiskusega tuleb mõista selle esinemise põhjuseid.
Vestlus lapsega ja aktiivne kuulamine aitab tuvastada teismelise laiskuse põhjuseid.
Noorema õpilase laiskuse keskmes on tahtejõu puudumine või väsimus. Teismelisel võivad põhjused olla keerukamad, näiteks motivatsiooni puudumine või hirm ebaõnnestumise ees.
Iga laiskusega võitlemise meetod nõuab regulaarsust ja tulemust on näha teatud aja pärast.
Laiskuse vastu saab võidelda ainult siis, kui lapsel on vanemate toetus, lapsele pööratakse tähelepanu ja temaga on saavutatud usalduslik suhe.