Et see kergemalt sujuks, proovi:

1) Kaasa laps

Selgita lapsele, et vahepealne aeg oli erand, ent on aeg hakata tagasi pöörduma normaalsema elu poole. Selgita talle eakohaselt liigse ekraanitarbimise negatiivset mõju ja sedagi, et mõistad, et see pole lihtne, ent siiski vajalik.

Seejärel arutage koos vähedamise plaani: millist ekraani (teler, arvuti, iPad) ta eelistab ja kui kaua seal aega veeta võiks.

Pea ka meeles, et ekraanid pole üdini halvad: kõik sõltub sisust, mida seal vaadatakse. Liigne sotsiaalmeedia või YouTube'i videote vahel klõpsimine kiireks infoammutuseks ei ole sugugi sama, mis näiteks mäng, mille abil väikelaps õpib lugema.

2) Kasuta taimerit

Kui olete ajas kokku leppinud, näiteks 30 minutit multikaid hommikul, või tund iPadi päevas nädalavahetusel, pane taimer käima, kui see aeg algab. Selle taimeri peaksid sa pigem seadma oma telefoni, mitte seadmesse, mida ta kasutab, sest väga kerge on seda muidu tal muuta või vaigistada, nii et sa tähelegi ei pane.

Laps harjub peagi helina järel telerit kinni panema, ent võib vajada abi mõne järgneva tegevuse peale lülitumisel esialgu, sõltuvalt vanusest. "Kas hakkame nüüd joonistama?" "Tuled appi mulle...."

Pea ka meeles: "Viis minutit veel" ei tohiks olla siinkohal palve, millele iga kord kergekäeliselt järele annate.

3) Muuda rutiini

Harjumuste muutmiseks on vaja muuta mustreid. Väiksemad lapsed, aga ka suured, võivad vajada siin vanema abi, et senine ekraaaniaeg sisustatud saaks. Miks mitte jalutuskäigud perega? Rattasõit sõbraga? Koeraga jalutamine? Kindlasti oskad just oma perele ja lapse vanusele vastavalt suunata teda ja ka ennast ekraanivaba aega sisustama, kui sa teda aga ei aita, on kiirelt oht, et kurdab taas igavust ja soovib ekraanist ajule tegevust leida. "Mine loe oma toas vaikselt" ei ole kindlasti 6-aastasele sobiv asendussoovitus.

4) Kiida!

Tunnusta koostööd, kui see sujub ja ekraaniaeg väheneb. Soovi korral võite lisa-ekraaniajale nädalavahetusel üles ehitada ka väikse preemiasüsteemi jooksvalt, kui üldine suur vähendamine toimib kenasti.

5) Ekraaanil ja ekraanil on vahe

Erista õppimisele kuluvat ekraaniaega meelelahutusele kuluvast - kui on koolitöid, mida tuleb teha arvutis, siis ära seda ekraaniaja sisse loe, sest nii võib tekkida tal soov õppimist üldisemalt vältida, sest see võtab temalt võimaluse midagi toredat samas seadmes nautida.

6) Ole eeskuju

Ükskõik, kas mõtled oma perest lähtuvalt välja allkirjastatava uute reeglite lepingu, paned elutuppa korvi, kuhu ööseks tuleb telefon ja nutiseadmed panna või lepite kokku kellaajas, millest edasi(hiljemalt tund enne und) ei kasuta keegi ekraane, pea meeles, et hea on olla ka ise eeskujuks, sest lapsed ei tegutse mitte meie sõnade, vaid tegude järgi.

Püüa seda näidata ka kui positiivset muutust teile kõigile, mitte karistust - kasuta aega ise lugemiseks, koos lauamängude mängimiseks, jalutuskäiguks või millekski muuks, et igavus ja ekraaniigatsus mõttessegi ei tuleks. Miks mitte panna kaussi erinevate vahvate tegevustega paberilipikud ja igavuse tekkides sealt midagi valida? Muidugi võite lipikud koos koostada ka kõigile vastuvõetavate tegevustega.

Ära oota tulemusi üleöö. Ära eelda 100%-list ekraaniaja kadumist - see on osa aastas 2021 elamisest. Anna aega ja tunnusta väiksemaid pingutusi ka selle nimel.

Mida vanem on laps, seda keerukam on tal virtuaalmaailmast pärismaailma naaseda. Noorte distants kaaslastega on muutunud väga suureks ja sisimas võivad nad tunda lausa hirmu või ebamugavust pärismaailma naasmise ees. Julgusta neid üks ühele taas kohtuma sõpradega kas või teie kodus, kui esialgu suuremas kambas võibki see keerukas olla talle, sest ta on olnud äralõigatud sellest terve oma väga olulise kujunemisaasta jooksul.

Sa ei mõista selle ebamugavust? Aga mõtle, kas sina tahaksid täna minna kohe 30 000 inimesega kontserdile lauluväljakul, või eelistaksid esialgu kohvikuskäike paremate sõpradega või mõnd väiksemas seltskonnas sünnipäevapidu, mis seni pidamata?

Allikas: Axios.com