Trendikas beebitrenn, mis toetab lapse füüsilist ja vaimset arengut


Trendikas beebitrenn, mis toetab lapse füüsilist ja vaimset arengut
Foto: Pexels

Vesi on titale tuttav ja turvaline keskkond. Enne sündi on ta ema kõhus üheksa kuud ümbritsetud veega, seega ka pärast sündi on hea toetada lapse arengut vees liikudes. Vesi toetab tita arengut mitte ainult füüsiliselt, vaid ka vaimselt ja emotsionaalselt.

„Vesi on keskkond, kus on võimalik toetada beebi eakohast arengut,” ütleb treener Krista Peebo, kes spordiklubis Reval-Sport viib läbi beebide ja väikelaste ujutamise treeninguid. Massaažiterapeudiks õppinud naine alustas õpinguid lastemassaaži erialal aastal 2011. Õpingute ajal avanes võimalus oma teadmised massööri ja beebide ujumise treenerina Pelgulinna Sünnitusmaja Perekeskuses kohe ka ellu rakendada ja nii lasi ta end „lükata pea ees vette”.

Veetreeningus on lapsevanematel võimalus saavutada eriline side oma lapsega

See on hea võimalus just isadele, sest emal on loomulik lähedane side lapsega sünnihetkest ja ka juba enne seda. Treening vees võiks olla üks tore ja lõbus koos veedetud aeg.

Paljudele beebidele on vesi abiks unerežiimi korrastamisel ning treening vähendab ka erinevaid kõhuvaevusi. Väikelastele on vees toimetamine toeks enesekindluse saavutamisel ning kõrgema enesehinnangu kujunemisel. Koos treenides on lapsevanem ka heaks eeskujuks, kujundades lapses harjumuse ja armastuse liikumise vastu. Olen Reval-Spordis treenerina tegutsenud juba kuus aastat. Tore on jälgida, kuidas selle ajaga on lapsed suureks kasvanud ja paljud ujumagi õppinud, minu 3-4 aastastest trennitajatest alustasid mitmed trennis käimisega päris pisikesena. Ja palju on neid lapsevanemaid, kes jõuavad minu juurde juba teise või ka kolmanda beebiga.

Seotud lood:

Beebit veega harjutama hakata kohe pärast sündi

Kui on võimalik kasutada ujumiseks mõeldud vanni, võib hakata beebit veega harjutama kohe pärast sündi. Rühmatreeningusse aga ootan ma beebisid alates kolmandast elukuust. Treeningud toimuvad basseinis, kus veetemperatuur on 33 kraadi, mis võib pisematele liiga jahe olla. Treeningu kestvuseks on pool tundi. Esimesel treeningul tasub arvestada, et beebi ei pruugi nii kaua vastu pidada, kuid iga järgneva treeninguga jaksab ta pikemalt toimetada.

Tähtis on soov oma lapsega koos midagi ette võtta

Loe veel

Ei pea ilmtingimata olema eelnevalt beebiga vanniujumises käinud. Treeningul arvestan alati nii lapse vanuse, oskuste kui ka lapsevanema valmisolekuga liikuda vees koos lapsega.

Kindlasti tasuks treeningusse tulla väikese ajavaruga, et jõuaksid enne treeningut pesta nii ennast kui ka lapse. Samas ei maksa ka liiga vara kohale tulla. Beebi võiks olla enne treeningut puhanud ja söönud. Väsimus ja tühi kõht ei lase beebil vett nautida kuigi pikalt.

Kaasa võta pesemisvahendid, rätik endale ja beebile, ujumisriided ja beebile ujumismähkmed või ujumispüksid, mis peavad kindlasti olema parajad. Pärast treeningut soovib laps ilmselt pisut keha kinnitada, seega tasub talle kaasa võtta ka söögi-joogipoolist. Soovitan vajaminevad asjad valmis panna eelmisel õhtul.

Vahel võib beebi esimestel treeningutel vette tulles nutta. See iseenesest ei pruugi tähendada, et talle vesi ei meeldi, teda võivad hirmutada erinevad uued helid ja värvid, ka ruumi suurus võib olla harjumatu või on ema/isa ärevil. Beebi vajab kõigega kohanemiseks aega. Mõnel juhul võib selleks kuluda mitu treeningut, enne kui vanemad oma kannatlikkuse ja järjepidevusega on suutnud tekitada neis turvatunde ja aidanud tital hakata vees liikumist nautima.

Rühmatreening beebidele?

Igal treeneril on erinev metoodika treeningu läbiviimiseks. Mina alustan oma tunde nii palju kui võimalik üheskoos. Nii saab samm-sammult liikuda kergematelt harjutustelt keerulisematele. Üheskoos alustades on näha, milline on lapsevanema kogemus ja kuidas beebi veega harjub. Soojendusharjutused on vajalikud nii beebile kui ka emale-isale. Edasi saab treeningule juba individuaalsemalt läheneda, vastavalt sellele, kui palju on lapsevanemal kindlust ja julgust ning millised on beebi oskused. Oma treeningutes jälgin, et lapsevanem ise liiguks piisavalt ning et ta last hoides ja toetades endale liiga ei teeks ega piiraks lapse liigutusi. Kindlasti on hästi oluline, et laps saaks ka vees teha kõike seda, mida ta juba oskab. Näiteks kui kolmekuune laps oskab hoida oma pead, siis pole vaja teda lõua alt toetada. Ta peab saama end ise hoida, et ta muutuks iga korraga tugevamaks ja osavamaks. Laps, kes keerab end seljalt kõhuli, peab saama seda ka vees teha ise. Lapsevanema ülesanne on toetada lapse liikumist vees.

Kindlasti on harjutusi, mis kõigile ei sobi. Näiteks sukeldumine. Mõni lapsevanem lihtsalt kardab oma last vee alla panna. Samas olen näinud, et paljudel juhtudel see hirm kaob. Eks lapsevanemad kasvavad ja õpivad koos lastega.

Ka vanusest tulenevalt näevad treeningud välja erinevad, kuigi põhiharjutused on samad. 1-2-aastastel lastel hakkab arenema minateadvus. See on see kurikuulus jonniaeg. Selles vanuses lastega on treening rohkem individuaalne, jälgides, kuidas laps oma keha ja võimeid vees avastab.

Suurt tähelepanu oma treeningutes pööran ma ka veeohutusele. Kuna paljud õnnetused väikelastega juhtuvad oma vanemate juuresolekul, leian, et on hästi vajalik õpetada ja näidata vanematele, kuidas mingis olukorras käituda. Juba päris pisikesi beebisid on võimalik õpetada vette kukkuma ja harjutada, kuidas veest välja saada. Suuremate lastega saab harjutada näiteks seda, kuidas veest saab välja, kui kallas on ebakindel ja libe.

Paljudel beebidel esineb lihaste üle- või alatoonust, vesi on neilegi hea

Ujumise põhivõtted on ikka samad, aga arvestades beebi võimekusega saame kasutada erinevaid nüansse — erinev kiirus, erinev liikumise tugevus. Kõige olulisem on ikkagi see, et lapsevanem ise liiguks, sellega paneb ta vee liikuma ja nii on beebil lihtsam alustada liigutamist vees. Beebit püstiselt vees hoides saab ta käsi ja jalgu siputada, aga et treening mõjuks ka ülejäänud kehale — keretüvele, õlavöötmele, alaseljale — selleks on vaja beebit meelitada vee liikumisega. Olenevalt beebi lihastoonusest saab vees kas lihast lõdvestada või seda tugevdada, kasutades vee takistust.

Ujudes satub beebi ka tihti näoga vette, kus mõnikord on ka kloori…

Siinkohal annan nõuande lapsevanematele: kui te tulete basseini, kus kasutatakse vee puhtana hoidmiseks kloori, peab enne basseini tulemist pesema nii ennast kui last seebiga, ja kindlasti riieteta. Ainult nii saab nahalt eemaldada higi, kosmeetika ning uriini- ja fekaalijäägid. Selleks et hoida ära bakterite arenemine vees, kasutatakse basseinis kloori. Seda paisatakse vette just nii palju, kui on osakesi, mis võivad bakterit tekitada. Seega, kui sa soovid, et sinu beebi saaks ujuda vähese klooriga vees, pea pesemisreeglist kinni! Basseini tulles jäta end meikimata ning lõhnastamata!

Mõningatel juhtudel võib kloorine vesi kuivatada beebi nahka või tekitada kerge lööbe, kuid kindlasti pole see lapsele ohtlik.

Alustada tasub näiteks proovitreeningutest

Need on tasuta, näiteks meil on 10. mail Reval-Spordis plaanis beebide ja väikelaste päev, et saaks tulla lihtsalt proovima, kas meie treeningud sobivad. Meil on ka eraldi beebiala mähkimislauaga, duširuumis on beebidele vannid. Kui kõik meeldib, siis edaspidi on võimalik treeningutes osaleda esmaspäeva ja kolmapäeva hommikuti ning teisipäeval ja neljapäeval õhtustel aegadel. Mina ootan kõiki osalema. See on hea võimalus alustada regulaarsete treeningutega, anda oma lapsele võimalus veega sõbraks saada ning ka ujuma õppida. Nelja-aastased ja vanemad saavad ujumist õppida treeneri käe all ilma vanemateta.