Miks võiks kodus lapsele pakkuda toitu, mida koolis-lasteaias saab harva


Miks võiks kodus lapsele pakkuda toitu, mida koolis-lasteaias saab harva
Foto: Pexels

Tahame, et meie lapsed oleksid targad, terved ja tugevad, kuid sageli pole toidud, mis selleni viivad, just mudilaste lemmikud. Kuidas laste toitumisharjumusi kujundada ning millised valikud on kasvueas organismile parimad?

Mitmekesine ja töötlemata toit varustab last vajalike vitamiinide ja mineraalidega. Ainsa erandina tuleb pimedal sügis-talvisel ajal anda lisaks D-vitamiini, kuigi toitumisnõustajad on kokku puutunud ka olukorraga, kus D-vitamiini tase on lastel ohtlikult madalale langenud juba septembriks.

Põhjuseks võib olla pikkade riiete kandmine või päikesekaitsekreemi kasutamine, mis takistab vitamiini sünteesi nahaalustes kihtides. Kõike muud vajalikku on aga võimalik kätte saada hästi ja õigesti valitud toiduga ning tegelikult võib kala- ja mereannirohke menüüga kaduda ka vajadus D-vitamiini lisandina juurde võtta.

Laste ja noorte energiavajadus sõltub nende põhiainevahetuse (PAV) energiakulust ning kasvutempost ja kehalisest aktiivsusest. See tähendab seda, et erinevalt täiskasvanust vajab laps energiat ka kasvamiseks.

„2-3-aastastel lastel kulub kasvamisele ligikaudu kolm protsenti ning vanematel lastel alla kahe protsendi saadud energiast," selgitas ETNÜ juhatuse liige ja toitumisnõustaja Siiri Krümann. „Väikelaste energiavajadus on väiksem ning vanuse kasvades energiavajadus suureneb." Lapse energiavajadus jõuab täiskasvanule järele umbes kümnenda eluaasta paiku.

Loe teksti edasi siit.