Kolm põhjust, miks igavus on lapse arengu seisukohast ülitähtis

 (1)
Kolm põhjust, miks igavus on lapse arengu seisukohast ülitähtis
Foto: Shutterstock

Tänapäeva lapsed on nii harjunud sellega, et neil on tegevust igal ärkveloludud minutil. Kuid tegelikult on ka omaette olek ja igavus väga olulised. Esialgu ei oska igavlev laps midagi peale hakata hakata, kuid tegelikkuses aitab omaetteolek lapsel enda sisemise minaga kontakti saada. Avastada iseendas oma tõelised huvid ja tugevad küljed.

Telefon, tahvelarvuti, sülearvuti, mängukonsoolid jne hoiavad neid tegevuses. Olukord on tegelikult juba nii hull, et kui lapsel ekraani käepärast pole ja ta ühel hetkel tunneb igavust, ei suuda ta kuidagi olukorraga toime tulla.

Tõenäoliselt oled isegi märganud, et suur osa su vabadest päevadest kulub lapsele tegevuste leidmiseks ja planeerimiseks. Meile on justkui sisse kodeeritud, et laps ei tohiks hetkekski igavust tunda ning meie lapsevanematena peame tegema endast kõik, et musirullil kogu aeg tegevust oleks. Ka pikemal autosõidul anname talle mõne ekraani ette, et tal jumala eest igav ei hakkaks.

Aga oled sa kunagi mõelnud sellele, et last üle lõbustades võid sa talle hoopiski karuteene teha? Laps, kes ei ole harjunud niisama olema ja endale ise tegevust mõtlema, kasvabki üles teadmises, et päevas ei tohi/saa olla ühtegi rahulikku hetke ning see tähendab, et täiskasvanuna on tal väga keeruline ennast rahustada, lõõgastuda ja vabaks lasta.

Siin on kolm põhjust, miks igavus lapse arengu seisukohast ülitähtis on:

  • Iseseisvus
  • Kui laps jätta ilma kõikidest ekraanidest, jonnib ta tõenäoliselt üsna kõvasti, kuid saab peagi aru, et tegelikult on ka niimoodi võimalik elada ja hakkama saada.
  • Vaimne tervis
  • Uuringud on tõestanud, et meie aju vajab tegelikult rahu ja vaikust selleks, et normaalselt toimida. Aju protsessib kogemusi ja mälestusi ainult siis, kui me võtame aja maha ja lõõgastume. Pidevalt uusi stiimuleid saades ei ole ajul võimalik oma tööd õigesti teha.
  • Loovus. Loovus ja leidlikkus saavad avalduda ainult siis, kui laps peab ise mõtlema ja ise tegutsema.