Üks tuntumaid sellealaseid eksperimente tehti 1998. aastal, kui kaks psühholoogi Carol Dweck ja Claudia Mueller kogusid kokku 128 last vanuses 10-11. Jagasid nad siis kahte gruppi ja andsid lahendada matemaatika ülesandeid. Pärast lahendamist aga tunnustati, kiideti lapsi. Ent tehti seda gruppides erinevalt. Esimeses grupis tunnustati: “Sa said hästi hakkama, sa oled nii nutikas” ja teises grupis “Sa said hästi hakkama, sa pidid päris palju pingutama”. Ja siis anti neile veel keerulisemad ülesanded ette.

Need lapsed, keda tunnustati nende pingutuse pärast, asusid oluliselt suurema isuga järgmiste ülesannete kallale ja olid n.ö tupikusse sattudes tublisti järjekindlamad alternatiivsete lahenduste otsimisel. Need aga, kelle nutikust kiideti, andsid kergemini alla ning eelistasid läbikukkumise kartuses mitte hakata ülesandeid ette võtma ning üritasid jäädagi ülesandeid lahendama neile juba edu toonud moel. Mis juhtus?

“Sa oled nii nutikas” kiituste harjutamine tõstis lastes ärevust, hirmu läbikukkumise ees ja alandas tublisti eneseusku, usku enda võimekusse ka keeruliste ülesannetega hakkama saada. Kõrvalnähtudena tõi see kaasa ka selle, et mõned nutikaks kiidetud lapsed valetasid oma skoore, et mitte “häbisse jääda”.

Ja nii me siis kiidamegi oma lapsi, kui nutikad, targad ja ilusad nad on. Tehes sellega tegelikult neile karuteene. Miks me seda teeme? Põhjus on kaunis lihtne: selline kiitmine paneb meid ennast tundma paremate lapsevanematena. Vanematena, kellel on nii suurepärased lapsed!

Ent kuidas siis oleks parem viis tunnustamiseks? Raamatus kirjeldatakse nobelist Joseph Stiglitzi ema Charlotte põhimõtteid:

"Ma ei kiida väikest last selle tegevuse eest, mida tema vanuses peakski oskama teha. Ma kiidan last selle eest, mida neil on tõesti raske teha — näiteks jagada mänguasja või olema kannatlik. Ja ma arvan, et on oluline öelda “aitäh”. Kui ma pole olnud nende jaoks piisavalt kiire neile võileiba tegemast või muul moel aitamast ja nad on olnud kannatlikud ja oodanud, siis ma tänan neid, ütlen “aitäh”. Ent ma ei kiida last mängimise või lugemise eest."

Ja veel. Sageli on kohalolek, huvi tundmine olulisem kui tunnustus ja kiitus. Kui me tunneme huvi selle vastu, mida laps teeb, siis motivatsiooni mõttes on see juba mõjusam kui tühjavõitu “sa oled nii tubli”.

PS Sama loogika ja põhimõtted kehtivad ka täiskasvanute maailmas. Ehk — tunnusta pingutust mitte talenti. Põnevat ja vahvat kooliaastat, head lapsevanemad!

Koolitaja Raimo Ülavere teisi blogipostitusi võid lugeda SIIT!