Kummalisel kombel on nii, et füüsilise tasakaalu otsimine aitab ka meelel rahuneda. Proovi erinevaid tasakaalumänge, sest need loovad keskendatust ja on lastele huvitavad.

Palju abi on näiteks mahakukkunud puutüvedest, poomidest või piiretest, mida mööda tohib kõndida. Tasakaalu hoidmine tasub mänguliseks muuta, nt võib poomi teise otsa jõudes hiiglase lossist võluõunu varastada, alla kukkudes satutakse aga ühe-jala-maale ja hüpeldakse tagasi.

Natuke suuremate õdede-vendade jaoks võib tasakaalu hoidmise põnevaks muuta väljakutse: kas ta suudab liikuda puutüvel nt tagurpidi, kükakil või mingi trikisammuga? Ja tasakaalulindil kõndimine ehk slackline on täitsa lõbus vaba aja veetmise moodus ka teismelistele, miks mitte endalegi.

2. Muuda keskendumine põnevaks!

Kui pea on laiali otsas ja tuult täis, on raske jälle hoolikalt õppetundidele keskenduda - natuke häälestumist ja harjutamist kulub ära. Tasub välja otsida lauamängud, mis nõuavad keskendatust ilma pingutava mõtlemiseta. Näiteks Jenga tornist pulkade tõmbamiseks peab olema päris rahulik ja fookuses.

On ka lõbusaid mänge, mis erilist varustust ei vaja. Vaata näiteks siit videot, kuidas isa ja poeg lõbutsevad jäätisepulkadele sente tasakaalustades.

3. Pane laps võistlema tema enesega!

Alati pole mahti lapsega koos metsas turnida või mängida. Päästerõngaks võib saada see, kui lapses on tekkinud tuhin ületada iseennast. Ja eriti hea, kui see tuhin on seotud mingi tasakaalustava ja keskendumist nõudva tegevusega nagu nt žonglöörimine.

Meie pere hitt oli selline tasakaalumänguasi: jämedamat sorti torujupp (või nt ümar puuhalg) pannakse põrandale ning risti selle peale läheb lauajupp, mis piisavalt lai peal seismiseks. Astudes nüüd laua otstele, saabki proovida, kuidas ja kui kaua õnnestub sellel seista.

Hea nipp võistlustuhina loomiseks on innustada stopperiga aega mõõtma ja isiklikke rekordeid püstitama, kasvõi ümber maja jooksus. Isikliku rekordi võib soovi korral seostada väikeste auhindadega (nt kleepsud, pähklid, õhupallid vms). Siis on võimalik ka möllu täis lapsele öelda: "Oi, vot praegu on sul nii palju energiat, et võib-olla tuleks jooksus uus rekord."

4. Lase möllata kaosel, et saaks sündida kord.

Kui lastel on palju energiat ja liikumistuhinat sees, siis on neil vaja seda välja elada. Pahandused võivadki tulla sellest, et laps lihtsalt ei oska endas toimuva mölluga teisel viisil toimetada.

Vahel võib siis ise korraldada ühe trampimise ja lärmamise! Näiteks võib läbiviia ühe tormi vaibutamise mängu: alguses jäljendatakse tõelist maru, mõne aja pärast asendub see tugeva vihmasajuga (nt peopesadega vastu keha), siis nõrgemaga (näpuotstega) ja lõpuks vaibub seegi liikumine.

Vaikseks jäämisest on hea edasi liikuda mingi rahuliku tegevusega, näiteks keskendumisharjutusega. Võib asuda hästi tähelepanelikult kuulama, kas on ehk õueski kuulda mõne vihmapiisa kukkumist... või muid hääli kaugemal ja lähemal. Mida vaiksemalt ise olla, seda rohkem kuuleb.

Kirjeldatu on sarnane Vaikuseminutite kuulamisharjutusega, millest paljud emad ja õpetajad on abi saanud - oivaliselt rahustav ja samas keskendumist treeniv paariminutiline vahepala, mis laste jaoks põnev. Nii tormi mängu kui kuulamisharjutuse täpsema juhendi leiad siit. Kindlasti tasub pärast harjutust lasta lapsel kogemust jagada, see neile meeldib!

5. Pööra nutivaimustus enda kasuks!

Tavaliselt pole lastel probleeme telefonimängule või multikale keskendumisega. Samas on nii keha kui vaim pärast rahutust täis, näiteks ükski muu tegevus ei sobi. Tahaks veel ja veel, aga ema ei luba! Ebaõiglus! Jonn ja kius!

Emadel-isadel tasub omavahel arutada, kuidas nutivärki piirata. Kas seostada see näiteks mingi tegevusega, mida laps võiks rohkem teha? Meie peres on nendeks olnud õues sportimine (talvel) ja piisav lugemine (suvel).

Lisaks võib mõelda, kas nutivahendit on võimalik kasutada millekski, millega lapsel tasuks rohkem tegeleda. Näiteks lühikesed keskendumisharjutused on vabalt kättesaadavad läbi nutiäpi (eestikeelse tasuta äpi leiad siit). Minu koolieelikute jaoks on see põnev ja väärtuslik hetk, kui saab emme telefonis harjutuse käima panna ja seda koos kuulata. Kui harjutusi on piisavalt palju kuuldud ja tehtud, siis võetakse need täiesti loomulikult kasutusse olukordades, kus stress ja ärevus on kõrge või uni ei tule. See oligi minu eesmärk ja rõõmuga toetun ka nutivärgile.

Aga millist tegevust või oskust tahaksid Sina oma lastel soodustada?