Pole siis ime, et hiljem ei suuda ta ka lahendada kümnest matemaatikaülesandest rohkem kui üht keskendunult (kui sedagi!), aju otsimas uut ja veel uuemat, eriti veel, kui teema talle põnev ei ole. Kuidas aga keskendumisvõimet treenida, lisaks sellele, et mõistad ehk veel enam, miks on tarvis ekraaniaega piirata?

Mänguliselt

Parim võimalus on kõiksugu memo-mängud, pusled, "leia 10 erinevust" stiilis pildid, nupuvihikud ja muud, kus ülesannete pikkus on jõukohane ja huvitav. See võib vajada küll esialgset vanema toetust, sest 5-6-aastane ei pruugi ise näiteks veel hoomata, mis ta sel või teisel lehel nupuvihikus tegema peab, ent "aitame hiirel koju jõuda" võib piisavalt aidata tal juba alustamiseks.

Liikuvama lapse puhul võib abiks ja ajasisustuseks ka olla "too mulle oma toast midagi punast ja pehmet", mis õpetab ta detailidele keskenduma või hoopis palun leia riiulist raamat, kus oleks neli karu pilti.

Ka keskendumine võimalikult väikesele liikumisele aitab tal õppida keskenduma aina enam. Kivikuju mäng, väljakutse silmad kinni kas või kaks minutit kuulata ümberringi silmad kinni helisid, oma kõhu jälgimine hingamisel ning oksal lehtede kokku lugemine on kõik keskendumise treenimisel kasuks, olgu pargipingil või kodus diivanil.

Uus nupuvihik!
Pere ja Kodu ajakirja laste ristsõnad ja nupuküljed on olnud alati väga menukad, seega otsustasime välja anda spetsiaalse nupuvihiku koolieelikutele.

Kiites

Ära unusta kiituse mõju. Märka detaile, ka väiksema ülesande lõpetamisel kiida. Innusta järgmine kord veel katsetama nii või naa, ütle optimistlikult "Teeme veel kaks lehekülge" ja ära karista ebaõnnestumisi, sest harjutamine teebki alles meistriks.

Tükeldades ülesanded väiksemaks

Nii nagu väikese lapse suhu mahub väike amps vaid korraga, mahub ta ajusse ka väike kogus infot korraga. "Õpi kõik ära", "Loe see raamat lõpuni", "Korista oma tuba" pole väga efektiivsed soovitused väikelastele.

"Alustame matemaatikast!", "Sina korja klotsid palun kokku" ja "Loeme selle peatüki praegu lõpuni" on juba arusaadavamad ja hoomatavamad suunised.

Taimeri abil

"Nüüd teeme 15 minutiga eesti keele kodutöö ära ja siis saad mängima minna" on koos telefoni seatud taimeriga paljudele lastele väga efektiivne viis ja kõlavalt mõõdetava ajaühiku tekitamine, mille lõpus positiivne auhind ka - mängimine.

Joonistades

Õhukese kopeerpaberile alloleva pildi jäljendamine (aknal või ka valgustahvlil) võib kunstisõbrale olla mõnus väljakutse, millega käelist osavust treenida ja ka püsivust.

Eemaldades segajad

Selleks, et laps saaks keskenduda, on vaja kõrvaldada segajad, olgu siis laulev väike õde, telerist tulevad uudised või ka hunnik asju laual, millele pilk rändab. Laps ei oska end veel välja lülitada ise muudest ahvatlustest ja vanema ülesanne on talle tingimused selleks luua. Mõnele lapsele võib sobida ka rahulik sõnadeta muusika taustale hoopis, mis summutab ka muid helisid, kas või köögist kostvat kolinat, mis tekitab soovi uurida "Kas see on krõpsupakk, mille issi just avas?" Vaata ka, et mistahes ülesannet alustades oleks lapsel vajalikud vahendid käepärast ja ära tekita pikka ootamist, vaid kutsu alles siis ta, kui kõik vajalik olemas on.

Kujutled sa ise, et oled koosolekul, kuhu tuleb ülemus, alustab juttu, ütleb siis minut hiljem, et peab koopiamasina juurde minema, sahmerdab siis juhtmetega ja kargab taas püsti, et vett tooma minna? Kõik need sahmimised panevad kiirelt osalised unustama, miks nad üldse seal ruumis on ja millest täna rääkima pidi või mida tegema.

Jaga
Kommentaarid